När säljs hästen som ridhäst?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare brandbollen
  • Startdatum Startdatum
B

brandbollen

Jag har en ganska dum fråga, men jag undrar hur man bedömmer att hästen inte passar på travbanan och blir såld som ridhäst? Är det efter många lopp där hästen blivit oplacerad:o eller märker man det på något annat sätt?och får man då, när man tagit hästen som ridhäst, fortsätta med trav? Rida monté utan att tävla?
Om ni vill får ni gärna visa hur era hästar ser ut..tycker det är ganska intressant:bump:
Tacksam för svar":rofl:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: När säljs hästen som ridhäst?

Tror det är ganska individuellt beroende på stam, kapacitet, tränare och ägare... En häst utan kapacitet hos en proffstränare säljs givetvis snabbare än om samma häst gått 15-tider men hoppar i starterna... Då vill man försöka ge den en chans, liksom att en amatör som bara har den hästen utan kapacitet kanske fortsätter med den längre... Sedan blir många hästar som är hos proffstränare amatörhästar också...
Jag tror dock inte att det går att ge något generellt svar på din fråga, har till exempel en häst i stallet som är bra stammässigt men som har ett rekord på 1.21:o på fem starter och kan men inte vill springa fortare, den är nu såld som ridhäst. Liksom att jag har en annan häst som är rätt stressad av sig, fem år,, dålig stam, men riktig kapacitet (jag har aldrig suttit bakom en bättre häst, men tyvärr blir hon rätt stressad på banan) ostartad... Den är jag verkligen inte beredd att ge upp med än.

Jag missade lite av ditt inlägg;) Vad jag vet kan man inte rida monté utan att tävla, du kan ju givetvis rida jobb och så vidare med hästen, men jag vet inte riktigt hur du menar där? Och jag kan tyvärr inte lägga ut bilder, annars hade du fått se alla mina hästar...

Jag tycker flera av "våra" hästar har fått bli ridhästar när de så tydligt har visat att de inte tycker det är roligt att tävla inom travsporten.

Vissa har visat det redan som unghästar, andra har blivit less..Men man fortsätter ju inte med en häst som inte tycker det är kul eller har viljan..
Det skulle ju va som att fortsätta att va gift med någon som inte vill;)
Dvs, det är ju ingen idé om inte gnistan finns.

Sen finns det ju olika orsaker till varför de inte vill/passar som tävlingshästar..i vissa fall passar de inte till ridhästar då heller.

Men överlag så kan man ju säga att man ger upp när man inte kommer någonstans utan bara står o stampar på samma fläck.

Vart den gränsen går är ju helt induvidiellt som någon annan var inne på!

ok;)tack. nu har jag blivit lite klokare:idea: men om man tar hästen när den blivit ridhäst, får man då fortsätta att tävla med den?:o

Ja, är hästen fortfarande i tävlingsmässig ålder (ston får tävla t o m 10 år och hingstar/valackar t o m 12 år. Gäller varmblod!) så får den göra comeback på banan.

Sen måste den i o försig stå som tränad av någon och då måste du antingen skaffa dig licens så att du får lov att träna och anmäla eller så får du ta någon tränare till hjälp..

Jag skulle tro att om hästen inte drar in pengar vilket den här sporten faktiskt handlar om så skolar mannoh om dom till ridhästar för att kunna sälja dom och få någon slags förtjänst på dom . I vissa fall är det nog oxå så att hästen inte har rätt steg redan från början och då är det ingen ide att starta dom , då skolas dom till ridhästar redan från början .

ok..jo, det är ju i och för sig pengar det handlar om vilket jag tycker är lite synd:( men jag kan inte mycket om licenser och sådant men ifall man har en egen häst och vill starta och träna den själv, vad ska man då ha för licens?
Tack för alla era svar!:bump:

foxtrot skrev:
Jag skulle tro att om hästen inte drar in pengar vilket den här sporten faktiskt handlar om så skolar mannoh om dom till ridhästar för att kunna sälja dom och få någon slags förtjänst på dom . I vissa fall är det nog oxå så att hästen inte har rätt steg redan från början och då är det ingen ide att starta dom , då skolas dom till ridhästar redan från början .

Ja..det kan du TRO..men sporten handlar inte alls bara om pengar..
Sälja som ridhäst..för att göra någon slags förtjänst på dom..:confused:

Självklart handlar mycket om pengar..bara en jäkla massa utgifter och väldigt få inkomster, om ens några alls!
Hur många travare "försörjer" sig?

Läste en siffra på 8-10 %..?

Så visst är det pengar..som för alla andra hästägare..debit o kredit går INTE ihop *Asgarv*

Senast ändrad:

Trygg skrev:
Ja, är hästen fortfarande i tävlingsmässig ålder (ston får tävla t o m 10 år och hingstar/valackar t o m 12 år. Gäller varmblod!) så får den göra comeback på banan.

Sen måste den i o försig stå som tränad av någon och då måste du antingen skaffa dig licens så att du får lov att träna och anmäla eller så får du ta någon tränare till hjälp..

Sen kan även den tidigare ägaren sätta livstidsstartförbud på hästen om den vill det, före försäljningen dvs.
Vi försökte sälja en tvååring som ridhäst för ett par år sedan för hon hade verkligen ingen som helst kapacitet till att bli travare... Tyvärr var det inte någon som var intresserad...

Sen ang om man skulle hålla på med den här sporten för att tjäna pengar så är man nog helt fel ute... Det handlar snarare om att inte gå back fullständigt...

Om någon inte vill att hästen ska fortsätta sin karriär i tex Tyskland eller Malta.
Kan man sätta sådant förbud som ägare innan försäljning då för att gardera sig?

Visste faktiskt inte ens att det fanns någonting som livstids startförbud på en frisk häst.
Men jag blir jätteglad över att det finns och om det även gäller i utlandet!

ja..håller med:smirk: jag verkligen intresserad av att skaffa en "pensionerad travare"..det är inte dags än men om några år är det nog dags..ni som har egenägda hästar, hur mycket betalar ni på ett år för en häst? det är det enda problemet för mig för det kostar ju så jädrans mycket..:o

Det beror ju på individen och på hur mkt tid och pengar du vill satsa. Tyvärr är ju all hästsport dyr, så mycket reduceras ju slutligen till en ren pengafråga.
Man kan ju faktiskt sälja den som tävlingshäst också, det kan ju hända att miljöombyte och nya ideér ger din häst en "kick", man tappar ju sugen själv när man "provat allt" och hästen känner ju också när motivationen hos ägaren tryter.
Och även om man inte får så mycket betalt när man säljer dem som ridhäst, så blir den dagliga ekonomin ändrad, de kostar ju att föda dem och att köra ändlösa mil för att tävla, snabba osv. Dessutom glädjen att hästen får chansen att göra något som den trivs bättre med och med någon som älskar den och pysslar om den.

När ägaren är trött på att betala, när hästen blir halt eller kolappsar på annat vis. Vad man ska tänka på är att ALDRIG köpa en travridhäst som tagits tidigt ur träning eftersom det oftast är hästar med dålig hållbarhet, dåligt psyke och dålig uppfördning. Bättre att ta en som har tävlat för då är den bevisligen hållbar.

Det är inet så slitigt att tävlas som det är att tränas upp som unghäst...

Du ringer till stc och ber dem skicka papper på livstidsstartförbud, det gäller sen för resten av hästens liv och i alla länder. Mkt bättre att göra så än att inte ge nya ägaren papper på hästen.

Åh TACK!!

Tänk att det här visste inte jag men blir oerhört lättad över informationen!

Har ju berättat bl a om min förra arbetsgivares häst..
Den gamla damen som ägde honom började ju bli så till åren och han hade verkligen gett dom många glädjestunder på bana förutom att dom med hans hjälp faktiskt startade företaget jag jobbade på!

Hon sålde honom som gårdshäst (med löfte om att han aldrig skulle behöva se en travbana igen) men i sin nya miljö tände han till på ålderns höst och vann ett par lopp här i Sverige innan dom som FICK honom sålde han vidare ner till Malta..detta fick den gamla reda på via Ronden!

Hon var helt knäckt av sorg över hennes häst´s öde..
Tänk om jag eller hon hade vetat!

att en häst, helt plötsligt kan bli så motiverad;) en häst i stallet hade inte gjort några bra lopp på jag vet inte hur länge. Så just när det var dags för pållen att sluta på tävlingsbanan fick han en chans till och då vann han snyggt. Efter det har det bara gått uppåt för den hästen. så jag tror nog inte att man ska ge upp i första hand;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 833
Senast: MalanMjöl
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 992
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka