När så gräsmatta?

Madick

Trådstartare
Om lite mer än en vecka har jag visning på mitt hus och det är ett stort område där det inte finns något gräs nu, där jag höjde gräsmattan förra året. Det skulle jag ju gärna se hade spirande grönt men när kan man så egentligen?

Sv: När så gräsmatta?

Egentligen är sensommaren bäst för gräs-sådd, men det kan man ju inte alltid styra :)
På vårkanten är det oftast bäst i april, tempen bör inte understiga +5 grader. Det GÅR ju säkert så innan, men det händer inget. Sen är det nog olika för olika sorters (olika dyra...) gräsfrön om de tål frostnätter eller inte.

Vi står också inför ett ganska stort gräsprojekt efter att vildsvinen i höstas gjort såhär i vår trädgård...
14_10_12_1.jpg

Oj aj! Vilka marodörer. Kunde de inte hållit sig till där ni tänkte göra ett potatisland?

Beror ju lite på hur många lantbrukare du ser runt omkring men en regel är att när lantbrukarna sår vårsådden är det dags att så gräsmattan (säd alltså).

Ah, vilket bra riktmärke! Det är gott om åkrar runtikring.

Kan det vara värt att köpa "rullgräs" för att det snabbt ska se snyggt ut inför försäljningen?

Exakt min tanke! Kan dock vara väldigt svårt att få tag på just nu eftersom inte ens Skåne har temperatur för grästillväxt.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 808
Senast: LadySara
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
771
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar