när rida med ländtäcke?

U

Uddatyp

när sätter ni på ländtäcke när ni rider?
har sett vissa ha på de här när de e 7 -10 grader varmt för att hästen e klippt..men liksom även om hästen e klippt behöver man ha de när de e så varmt?
har en klippt häst o undrar bara lite när man ska sätta på de?

Sv: när rida med ländtäcke?

Hade jag klippt mina hästar hade jag nog haft på om det var under tio grader, framförallt när man skrittar fram och av !

Jag har använt mitt tunna ländtäcke nu, och det vattentäta (tjockare) när det rengnat. Trots att min häst bara har kort päls pga att hon haft täcke i hagen. Nu vill jag inte vara en "täckoman", men tyvärr har jag en häst som är så känslig att man märker direkt i ryggmuskulaturen om hon är utan täcke, eller med för tunnt täcke i hagen/boxen och därför vågar jag inte chansa när jag rider...

Med en helklippt häst skulle jag nog ha ett tunt ländtäcke just för skritturerna och sådanadär kalla, ruggigga dagar, ungefär när jag tar vinterjackan till stallet. Om termometern sen visar 10 grader, men det är en regning/ruggig dag skulle jag ta det ändå, men en "varmare" dag där termometern visar 5 grader skulle jag kanske strunta i det - det är ju inte bara gradantalet på termometern som visar vad som är bäst.

Inte heller någon generell lösning för alla hästar eller ridpass. En väldig skillnad om man rider i ett ridhus/paddock då man kan lägga ifrån sig ländtäcket när man värmt upp eller i skogen.

Sedan är ju alla hästar olika - min egen är ju extra super känslig medan andra är lite "tuffare" av sig. Fullblodet i stallet (som också brukar ha kort päls vintertid) brukar exempelvis bara ha ländtäcke när det är flera minusgrader.

Ska man bara på en kort skrittur kanske det funkar vid 10 grader men gör man mer måste hästen bli svettig under ju! Och då förstår jag inte riktigt vitsen med det... Jag har använt det när det är minusgrader, ungefär som regel när jag har mössa under hjälmen så är det dags för täcke på hästen vid ridning/körning. Har man möjlighet att lägga undan det kan det ju vara bra att ha vid fram och avskrittning om det är kallt. Men hästen har ju trots allt päls, även om den är klippt! Sen varierar ju tätheten...

Jag tänker att idéen med det är att musklerna inte ska kylas ner för snabbt efter arbete och är det tio grader så kyls inte musklerna såå fort så länge hästen skrittar. Men under -10 så kanske...

Jag använder endast länd täcke om det är nederbörd eller om jag tränat ett hårt träningspass i ridhuset och ska skritta hem (20 min skrittväg).

Dock är inte min häst klippt över korset utan bara täckeslippt. Vore den det skulle jag använda ländtäcke mer nogsamt. jag resonerar som så att med pälsen kvar över rygg och kors så håller sig hästen varm tillräckligt under ridarbetet då den är i rörelse och jobbar och det inte är nederbörd som gör den blöt och kall.

När man behöver ha det vet man nog bäst själv.
det är ju så olika beroende på vad man gör och vilken häst det är osv.osv.

Jag använder skritttäcke tidigt. Kan lätt använda det när jag rider ut i skogen och det är plus 10 grader. Men min kuse är gammal och stel och jag vill inte att han ska bli kall om baken. Hade det varit en frisk 8-åring så hade jag inte gjort på samma sätt.

Eftersom min häst är helklippt och temperaturen ligger på ca noll grader ofta när jag rider så har jag ländtäcke vid uppvärmning och avskrittning.

Han visar själv tydligt om det är för kallt. Blir lätt stel i bakkärran.

Är mer noga att ha ländtäcke när det är rått och fuktigt o luften, än när det är nbart kallt.

Mina hästar är inte klippta, så jag brukar inte ha det om det inte regnar eller snöar. Min 18-åring kan jag sätta på honom det om det är -5 grader eller kallare,

använder det vattentäta när det regnar bara.
mina hästar är fortfarande oklippta.

jag resonerar så att om man rider ute så behöver dom ländtäcke iaf under fram och avskrittning, om de har ett täcke som är tjockare än ett regntäcke i hagen.
För man sätter ju inte på ett varmt täcke i onödan? och om dom då behöver täcke i hagen så varför skulle dom inte behöva det när man rider, iaf under upp och nedvärmning.

Det beror på vilken typ av päls hästen har.
Men min har ländtäcke när det är kallt ute dvs att det kvittar vad termometern står på, för om det är soligt och 5 grader kan det kännas varmare än om det är 10 grader och regn.
Så det beror på vädret...

själv har jag börjat rida med ländtäcke nu då min häst är känslig för kyla(dock ej klippt än då han har sommarpäls ännu)då han har haft en muskelbristning vid korset så jag är ganska noga med att han är varm....

Lånar knapp...

Jag rider med ländtäcke nu, ett fleecefodrat eller regnsäkert med fleecefoder om det regnar.
När det inte är så kallt så värmer jag bara upp med det på o när jag skrittar av.
Min häst är helklippt o fullblod så hon skakr lite när det blåser eller regnar på henne....

Om det är spöregn eller blötsnö använder jag ländtäcke, aldrig annars. Mina fryser inte när de rör sig. Valacken verkar aldrig frysa öht :D

Vid fram och avskrittning har jag täcke när det börja bli kyligt, alltså kring 5-10 grader. Min häst är ganska frusen och har tunn päls, dessutom är han något i underhull så han ska ju verkligen inte frysa i onödan.

Min häst är inte klippt, så har det bara vid mycket regn för att inte kyla ner muskler.

Har faktiskt aldirg ridit med ländtäcke förrut måste jag erkänna.. :S Har iofs bara ridit ett välpälsat welshsto när jag var yngre. Kanske borde ta och skaffa ett till mitt nya vb nu när det börjar bli lite kyligt då..:)

Damen jag rider sätter vinterpäls som en ponny, trots att hon är svenskt halvblod. Använder i princip bara läntäcket när det är riklig nederbörd. Den tjocka pälsen håller vätan ute, men om den blir genomvåt tar den istället evigheter att torka.

När hon klipps blir det spårklippning så pälsen finns ju kvar på rumpan och värmer ;) Alltså blir det samma resonemang med klippt häst. Eftersom vi rider mycket i skogen åker dock täcket på framåt vintern då det är mycket snö på träden, då den har en tendens till att rasa ner och krypa in under jackan :D Blir ju då som nederbörd ändå!

Om min ponny/häst är klippt, och går med täcke i hagen, då ska den gå med täcke när man rider också, blir ingen skillnad ör den uppe på ryggen. Jag rider då alltid me det när det är kallt ute eller att mina ponnyer är helt klippta. I ridhus har hag dock av det efter att jag värmt upp och joggad igång dem, sedan åker det på igen, så dom inte ska bli kalla eller stela :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 967
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 797
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama