Sv: när rida med ländtäcke?
Jag har använt mitt tunna ländtäcke nu, och det vattentäta (tjockare) när det rengnat. Trots att min häst bara har kort päls pga att hon haft täcke i hagen. Nu vill jag inte vara en "täckoman", men tyvärr har jag en häst som är så känslig att man märker direkt i ryggmuskulaturen om hon är utan täcke, eller med för tunnt täcke i hagen/boxen och därför vågar jag inte chansa när jag rider...
Med en helklippt häst skulle jag nog ha ett tunt ländtäcke just för skritturerna och sådanadär kalla, ruggigga dagar, ungefär när jag tar vinterjackan till stallet. Om termometern sen visar 10 grader, men det är en regning/ruggig dag skulle jag ta det ändå, men en "varmare" dag där termometern visar 5 grader skulle jag kanske strunta i det - det är ju inte bara gradantalet på termometern som visar vad som är bäst.
Inte heller någon generell lösning för alla hästar eller ridpass. En väldig skillnad om man rider i ett ridhus/paddock då man kan lägga ifrån sig ländtäcket när man värmt upp eller i skogen.
Sedan är ju alla hästar olika - min egen är ju extra super känslig medan andra är lite "tuffare" av sig. Fullblodet i stallet (som också brukar ha kort päls vintertid) brukar exempelvis bara ha ländtäcke när det är flera minusgrader.