När rida in?

D

Destiny

När kan man påbörja inridning av en islandshäst?

Jag förstår att det kan skilja lite på mognaden på hästar. Men kan man börja med inridning när hästen är 3½ år eller är det för tidigt?

Vad tycker ni? Motivera gärna!
 
Sv: När rida in?

Nu vet inte jag vad du menar med inridning, men min pålle fick börja runt 3 år som handhäst. Han arbetades i rundcorall i longering, han fick även sadel och träns på liten ryttare och sen fick han lära sig att gå fram, stanna och svänga. Detta pågick under 4-5 veckor i somras, sen dess har han stått på vila. Tanken är att han ska arbetas lite igen nu till vår/försommaren och kanske lite mer med ryttare då. Men nu handlar det om andra hjälper, först måste man ju veta om han fortfarande minns fram, stop och svänga. Sen blir det lite skänkelövningar samt sätesövningar, dessa är ju verktygen för en fortsatt inridning och utan dem så står man sig lite slätt. Han blir nu 4 år, sen blir det återigen vila och hjärngympa. Sen får man se under hösten om man ska fortsätta lite lätt eller avvakta det måste han avgöra.
 
Sv: När rida in?

När kan man påbörja inridning av en islandshäst?

Jag förstår att det kan skilja lite på mognaden på hästar. Men kan man börja med inridning när hästen är 3½ år eller är det för tidigt?

Vad tycker ni? Motivera gärna!
Nu skriver jag bara lite om vad jag har hört från ryttare runtomkring. Jag är absolut ingen expert på hur islandshästens kropp utvecklas. säg gärna till om ni tycker att det jag skriver inte låter ricktigt
 
Senast ändrad:
Sv: När rida in?

När kan man påbörja inridning av en islandshäst?

Jag förstår att det kan skilja lite på mognaden på hästar. Men kan man börja med inridning när hästen är 3½ år eller är det för tidigt?

Vad tycker ni? Motivera gärna!

men som du själv säger så skiljer sig mognaden mycket från häst till häst men du ska tänka på att normalt utvecklas islandshästar senare än många andra raser en fullt utvecklad isis brukar vara runt 5 år men som det är idag så ha många inte tid att vänta tex om man har en hingst som man vill ska premieras eller bara det att man vill ha ut dom på tävlingsbanor för att så snart som möjligt kunna ta dom i avel. Men mitt råd är ha inte för bråttom börja jobba för hand med hästen och låt den ta sin tid, har du förbrottom med att sätta ryttare på han så kanske inte hans skelett och muskulatur har växt klart och din häst kanske inte "räcker" lika länge som om du skulle ha väntat ett år eller så. lycka till
 
Senast ändrad:
Sv: När rida in?

Man ska ju börja lite granna direkt med fölet!
Men vi började med promenader när han var 1 år.
Sen när han var 2 tömkörde vi och longera och gick lite promenader och så..
Sen vid 3 års åldern började vi med longering med sadel på sen tvärt om. sen med all utrustning och lite promenader med utrustningen samt, att gå ut med tränset och ibland med sadeln!
Sen vid 4 års åldern så provsatt vi och longerade med mig på och så tog vi sen lite små ridturer typ 100 m.
 
Sv: När rida in?

Det finns massor med trådar där detta debatteras flitigt - sök i islandshäst-forumet :)
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp