När rida in unghäst? Vilken ålder?

TroyaEloge

Trådstartare
Alla som jag pratat med säger så olika när man frågar om när unghästar ska ridas in, alltså i vilken ålder. Så därför tänkte jag att här kan jag ju få olika svar med olika argument, för och emot.

Jag har en hbl hingst som blir 2 år i vår. Han är fortfarande ganska liten och klen, enligt mig. Men sen har jag ett stort hbl sto som jag jämför med. Men när är det egentligen dags att hoppa upp i sadeln? Han är idag van vid träns och har haft sadel på sig ca 5 ggr. Har haft en 3åring som suttit på honom utan att han brydde sig, går även att hänga lite lätt med ena armen över ryggen utan att han bryr sig. SÅ han är en väldigt lugn och cool kille.

Vad jag har tänkt är att kanske börja sitta på honom efter sommaren, om han nu växer till sig lite mer. Och ta det lugnt fram till nästa vår och då förmodligen skicka iväg honom på inridning.

Säg gärna vad nu tycker och tänker, gärna tips och självklart är kommentarer om hur lillkillen ser ut hjärtligt välkomna! :)

bilder%20nov%2009%20014.jpg
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Är han 08?
Inridningen brukar dom flesta börja med när hästarna är 2,5 (på hösten). Sen får dom en vintervila för att sedan tränas inför 3års testet.
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

han ser väldigt "bebis" ut, jag skulle tömköra o jobba från marken ett par dagar i veckan o se hur han utvecklas.
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Jag har två treårigar. Den ena satt jag in i augusti i fjor och red rakt fram mest, i skritt och trav och någon liten galopp ca. 30 ggr sedan dess. Aldrig längre än 20 min och med viloperioder med. Han var redan då tämligen färdig och ser idag defintivt vuxen ut.

Den andra har jag nyligen suttit på för första gången. Han håller fortfarande på och växer och har inte breddat sig alls än. Jag kommer att gå försiktigt fram med honom och har gett upp idén på treårstest.

Hälsning Maja
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Man brukar ju börja sitta lite på dem när de är 2,5år, alltså under hösten någon gång ungefär. Sedan vila över vintern och igång till 3-årstest...
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Man brukar ju börja sitta lite på dem när de är 2,5år, alltså under hösten någon gång ungefär. Sedan vila över vintern och igång till 3-årstest...

Jag håller med om detta och man ska inte se det som man rider in en 2,5 åring utan man ska SITTA IN så att den accepterar någon på ryggen i alla gångarter .

Och någon månad innan 3 årstestet friskar man upp minnet och repetera de 3 olka gångarterna med pilot på ryggen .

Den behöver inte visa vad den kan på 3 års testet utan ska visa att den accepterar en ryttare några andra krav finns inte .

Bison varför ska man tömköra honom nu tycker du ? Desto mer man lär dom innan desto mer tankar bygger man upp i dom och desto mer stärker dom sin kropp .

Man sitter in dom just som 2,5 åringar just för att dom i den åldern inte har så god kroppkordination och är lite mjukare i huvudet pga av att dom inte har så mycket erfarenhet . Det är stor skillnad att sitta in pållarna 1 år senare tex .
Oftast är de mer okompliserade för den man skickar hästen till på inridning om hästägaren iinte har hållt på och stärkt hästen innan .


Det här är min åsikt och erfarenhet ,dock finns det fler vägar att gå och förhoppningsvis leder alla till en ridbar häst ;)

Mia Ps och måste säga att TS häst är väldigt söt :-) Vad är det för stam på den ?
 
Senast ändrad:
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Nu kan jag inget om detta men ville bara passa på att säga att åååh så söt! :love: Så härlig färg!
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Jag och min tränare diskuterade faktiskt det här för inte alls länge sen. Hon (som håller sig väldigt uppdaterad) sa att enligt undersökningar och forskning är det bäst för en häst att börja jobba/ridas in vid 3½år, både psykiskt och fysiskt, forskning hade visat att det ger hållbarare hästar.
Dock vet jag inte vad det var för källa.. men hon rider in sina vid 3½år, då har dem hunnit växa väldigt mycket, hunnit "lekt av sig" och blivit någorlunda fostrade (om dem gått i en "bra" flock)..
Jag själv började med min när han var 3år, longerade honom, löshoppade, lite ledarskap osv. Sen fick han vila hela sommaren och började inridningen där på hösten, när han var 3½år.
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Jag började rida in min när hon var 2,5 år för det var tänkt att hon skulle gå 3-års test vilket inte blev av sen av andra orsaker.
Hon var också sten cool är det fortfarande. Men med henne gick det inte att hänga på hon tyckte det var obehaglit, så då provade jag med att sitta upp på henne i stället vilket gick betydligt bättre, fast hon tyckte så klart att det var lite konstigt! Men det är nog från häst till häst, fick hjälp av mamma som ridit in hästar förut och då har de hängt innan de suttit i sadeln. Hon är 6 år nu och har alltid varit lättlärd och arbetsvillig vilket har gjort att man nästan tagit det extra lugnt för att inte pressa henne för hårt så hon "går sönder".

Men om man inte ska/vill visa på 3-års testet ser jag ingen anledning till att börja rida in förrän dom är 3 år.
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Tycker man bör vänta tills de är runt 3 år och sedan ta det långsamt, 2,5 år tycker jag är på tok för tidigt även om många börjar då.
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Nu "bumpar" jag ju tråden lite grann, men men, det borde väl vara OK att svara ändå. ;)
Min unghäst (också född 08) ska jag börja med att sitta på när han är 3, eller ja, nästa år.
Det beror väl dels också på att han innan jag fick honom vart nästan helt ohanterad av människor så jag känner att jag vill skapa ett ordentligt band, bra fostran & ha rolig träning från marken först :)
Sedan har han ingen känd stam heller & är knipsad så det är ju inget 3-års test för oss så.
Enligt _mina_ erfarenheter tycker jag att 3 år är helt lagom att börja så smått :) Men finns ju olika erfarenheter & åsikter om det mesta, heh.
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

*kl*

Jag kommer att få min unghäst insutten, d.v.s. van med ryttarens tyngd på ryggen i sommar. Sedan planerar jag att köra riktiga inridningen kring jul.
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Red in min häst sent eftersom hon var så överbyggd.

Det är också helt från individ till individ, vissa hästar är mer mogna än andra och då kan man börja vid ett tidigare stadium.

Fin han var !!:)
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Tack för alla svar!

Är kul och veta hur andra ligger till med sina 2åringar. Vi ska nu börja med longering och försöka få honom att förstå hur det går till, för att senare börja med tömkörning. I dagsläget går vi promenader varje kväll där går förbi andra hästar, kossor, hus och möter lastbilar, bilar och traktorer.
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

:mad::mad:Som svar på din fråga vill jag berätta vår historia:

Vi köpte en treåring från ett stuteri. De hade börjat grundrida honom vid 2,5 års ålder tre ggr per vecka och löshoppat varanan vecka. Allt för att han skulle vara ridbar till försäljning vid 3 år. Vi gjorde en grundlig besiktning med röntgen. Han gick igenom men veterinären sa att det syntes att dom ridit väl mycket för han var uppruggad i tillväxtzoonerna. Därför skulle han få vila över hela sommaren vilket han fick. Vi red honom mycket försiktigt och korta stunder. 20-30 min till att börja med. Redan vintern det år han skulle bli 4, fick han sin första kotledsinflammation! Började misstänka att något var galet.
Han var ganska fumlig i sina rörelser och gjorde ofta illa sig så han var halt och blev igångsatt. Därför red vi honom mycket sparsamt. Var med på två hoppträningar och sedan halt igen. När han sedan fick en ny kotledsinflammaton åkte vi in till kliniken och det visade sig att han fått små pålagringar. Behandlling och vila, ny igångsättning som aldrig blev klar innan han fick en ny kotledsinflammation. Så här håller det på och vi röntgade hovarna till sist. Där fanns förändringar på strålbenen som gav upphov till kotledsinflammationerna. För min del är jag övertygad om att det kom sig av den tidiga inridningen på stuteriet. Jag vet inte hur länge de red varje gång men tre gånger i veckan plus löshoppning varannan vecka låter alldeles för tufft. Okej, vissa individer klarar det säkert, men detta var en ganska stor häst, 1,65 m. Unga individer växer ju i perioder. Om ridningen råkar sammanfalla med en sådan period så skadas hästen. Han var ju uppruggad i tillväxtzoonerna också.
Jag känner att man ska vara på sin vakt när man köper sin unghäst. De som säljer verkar ibland se mer till intäkten av försäljningen än hästens bästa. När det gäller stuterier så lever de ju på detta. Skulle jag köpa unghäst igen så blir det en 2-åring som sedan bllir hanterad och uppfostrad men får bära ryttare tidigast vid 3 och då försiktigt. Vår häst blev utdömd, endast 6 år!!
Ta lärdom alla ni som grundrider unga hästar. Bättre att ta mer betalt och därmed låta hästen få växa till sig först. Treårstestet är det fler och fler som ratar eftersom det är för tufft för den unga hästen.
Ellen
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Jag har traffat pa westernhastar som ar nastintill fardigutbildade nar de ar 3 ar. Och rids inte galopphastar in nar de ar 2,5 ar? Ratta mig garna. Travare paborjas ocksa kor-traningen jattetidigt..

Jag tycker ocksa inridning vid 3,5 ar later vettigt. Det sager val sig sjalv att inte belasta kroppen nar den vaxer som mest.
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Galopphästar "rids in" vid ca 1,5 års ålder. Tidigt men då ska man även tänka på att de är avlade för att växa, dvs bli färdiga fortare än våra lite senare ridhästar och är oftast i genomsnitt mindre. Sen rids de rakt fram ute o på banan.
Det vanligaste med ridhästar är att man, som så många skrivit, sitter in dem på hösten när de är 2,5, vila o sen igång igen tidigt på våren. Det viktigaste är att man använder sunda förnuftet o ögat. Är hästen i växtperiod o trött- låt den vara. O gör allt med måtta. Korta pass. Lagom belastning o träning stärker skelettet.
 
Sv: När rida in unghäst? Vilken ålder?

Usch precis det jag har varit skeptisk till verkar ha hänt dig...
Jag tycker att man tar de unga hästarna alldeles för hårt idag.:mad:
Låter man hästen vara ute mycket som ung o ha andra hästar att busa o leka med så tror jag att man får en starkare o gladare individ än om man börjar rida den för tidigt.
Jag har väntat till 3,5-4 på de hästar o ponnyer jag har ridit in o "peppar peppar" haft friska o hela individer.
Började rida in min -07 i våras, då var han precis tre år fyllda. Satt på honom typ o skrittade lite. Tog det väldigt lugnt under hela sommaren o satte igång mer på allvar nu i höst efter han kastrerats.
Han har hela tiden varit super o verkligen tyckt att det har varit skoj! Varje ridpass har jag känt att han har velat göra mer o han har varit lagom "trött".
Målet är 4årschampionatet i höst, men jag tänker inte stressa fram dit utan tar vecka för vecka o ser hur han utvecklas!
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Tora
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp