När raka/klippa hästen?

Sv: När raka/klippa hästen?

Jag har klippt när det kliat i fingrarna såpass länge att jag inte kan hålla mig. Då har ponnyn redan satt full mundering och fällt massor, han har blivit helklippt (utom huvud och ben) de senaste åren då han inte orkar arbeta utan att klippas och ser inte klok ut om jag bara klipper halva eller delar av honom. I vinter vet jag inte hur jag kommer göra ännu då det beror på hur mycket han kommer arbetas, men blir han svettig i hagen och av arbete i skritt så ryker den.
Han satte sommarpäls sent och vinterpäls tidigt i år, har inte skett tidigare då jag klippt honom. Men våren och sommaren har varit kalla så det är väl inte konstigt.

Nykomlingen klipps när han inte orkar arbeta utan att svettas för mycket. Men han har redan tjock päls och fäller i mängder.

Min har fällt sin sommarpäls för fullt och är nu färdig för vintern, pälsen är redan tätare. Klipper honom i september förhoppningsvis. Ska försök hålla mig.

Jag siktar på att klippa min pålle någon gång under första halvan av oktober. Hon är hälften nordsvensk, sätter mycket päls och svettas därför mycket. Sedan skulle jag gissa på ytterligare en klippning i januari, förhoppningsvis klarar jag mig med 2 ggr :).

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
911
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 507
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 874
Senast: Ketrawzc
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka