När mognar mage och tarmar?

dee79

Trådstartare
Ytterligare en liten klagtråd, men jag är så less på detta eviga pruttande och stånkande och stönande.
Nu har jag äntligen, med mkt stök fortfarande, kommit på några sätt att få prinsen att somna. Problemet är att han snabbt vaknar och det föregås alltid av en rad grymma pruttar. På natten stånkas och stönas det för jämnan. Sover han 8 timmar så har jag v arit vaken hälften av dem då han sprattlar hej vilt.
När mognar tarmarna egentligen? Hoppas på runt 3 månader när de flesta slutar ha kolik, men det hänger säkert inte ihop.

Vissa nätter går bra, men andra ska det ammas med mellan 30min och 2 timmars mellanrum. Blir galen de nätterna.

Ge mig hopp att det snart är över :crazy:

Sv: När mognar mage och tarmar?

Våran Theo blev som förbytt efter exakt tre månader. Han började sova fler och fler timmar för att till slut sova ca 12 timmar i sträck... Det håller fortfarande i sig och han blir snart 11 månader. :)

Han sov även betydligt bättre när vi lät honom sova på mage. Då sov han oftast tre timmar åt gången i alla fall... Skönt både för honom och för oss utmattade föräldrar. ;)

Hoppas det snart går över och att du oxå får en smärtfri, pruttfri sovande bebis!

Det är länge sen jag hade så små barn men, har du testat att utesluta laktos i det du äter? Hans mage kanske reagerar på det, eller på något annat han får i sig. Får han i sig för mycket luft gäller det ju att rapa honom ordentligt, ordentligt ...

Jag har aldrig hört om att mage och tarmar ska "mogna"?! Men det är kanske något jag missat, eller något nytt. Mina barn är 14 och 12,5 ... :cool:

Och - det KOMMER gå över!!! Förr eller senare, om inte annat flyttar han väl hemifrån någon gång? :p :D :rofl::rofl:

Ursäkta, jag kunde inte låta bli... Mina barn väcker mig i alla fall inte på nätterna särskilt ofta, typ aldrig! :p

Senast ändrad:

Låter hoppfullt :)
Har hört att en del säger att brytet kommer vid 4 månader också, så vi får väl se.
Det är mest retsamt att magen ska strula med honom, för de dagar när han inte pruttar hysteriskt, kan han sova 1½-2½ timme i sträck (5-6½ timme på natten).

Jag har inget emot att ha honom vaken, men han behöver ju få sova och varje gång han vaknar vill han tröstamma = mer som strular till magen när den inte får vila mellan måltiderna.

Han hade kolik till en början, så vi har kollat om han är laktoskänslig. Vi har nog provat allt som går att prova. Nu kolikskriker han inte längre, men magen stör honom ändå. När vi höll på med koliken sa de på BVC att matsmältningssystemet är omoget (deras ord) till en början och att det reder upp sig för de flesta kolikbarn vid runt 3 månaders ålder. Så därför undrade jag om det gäller det övriga prutt-stånk-stönandet också.

Jag vet att jag inte kommer att ha en 15-åring som jag får bära omkring och vagga eller amma till sömns, men man måste väl ändå kunna få fråga när man kan se en ljusning i den här sömnlösa tillvaron? Vi mår båda så mkt bättre när natten har varit bra och när dagarna funkar. Det blir som en god cirkel - en bra natt ger oftast en bra dag och vice versa - förutom när magen löper amok.

Självklart får du fråga! Jag menade inte att vara elak i mitt inlägg, bara att skoja. Förlåt!! Även med det om 15-åringar..

Bra att ni testat så att han inte är känslig mot något! Jag hoppas för er skull att det snart går över! Det är bland det värsta som finns att inte få sova på nätterna!

Och, återigen, förlåt om mina skämt blev plumpa. :crazy: Inte min mening!

För våran del planenade värsta kolik galenslkapen ut vid 4 månader, men det var inte lungt då heller, men framåt 6 månader blev magen bättre och bättre.

Sen fick hon exem som störde nattsömnen istället ;)

Men bit för bit blir det ju bättre,
men det kan vara otroligt tungt för alla inblandade.
Även om det givetvis torde vara jobbigast för den lille om har det besvärligt så är det ju så otroligt på ens krafter. Ösnkar jag kunde skicka en boost med kraft att klara det.

Appropå det där med tarmarna så pratade sambon med hans ena kusin som är läkare( och två egna småttingar), dock narkosläkare, men ja, lite hum torde han väl ha ändå och han nämde det där med att tarmarna mognar vid 4 månader också.

Så när det inte gav sig vid 4 månader så försökte jag peppa mig med att vår skrot hade fuskat och tittat ut en månad för tidigt. :p

Men nu ska jag sluta babbla massa strunt,
men MASSOR med energi till er. :banana::bump:

Det är olika, jag har förstått det som att de flesta barn slutar ha ont i magen vid 3-4 månaders ålder. Men det finns undantag, min kompis dotter sov aldrig längre än 1 timme i taget under första året, sen skrek hon. De har tex i princip inga bilder på henne eftersom hon bara grät. Nu är hon världens mysigaste och mest harmoniska 15-åring man kan tänka sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka