När måste man stalla in?

S

SCAN

Finns det inget datum för när hästarna ska vara installade?
När betestillväxt inte sker, och när är det?
Tycker det är mkt luddigt det där

Sv: När måste man stalla in?

Nej, det finns inga krav (än) på att hästar ska stallas in. Våra går ute året runt.

Förhoppningsvis kommer krav på utevistelse istället!

LIA

Ja de hoppas jag oxå!
Ser tyvärr allt förmånga vävandes krubb bitandes uttråkade hästar,
som tillbringar alltför många timmar i box :mad:

Menar du regeln om att hästar inte får vara ute mer än 12 timmar/dygn under ej betessäsong (ungefär så)?

LIA

Det är luddigt! Det finns inget visst datum! När ingen betestillväxt sker så ska det finnas tillgång till regn/vindskydd om de är ute mer än 12 timmar/dygn. Och det kan ju skilja en hel del på om man bor i norr eller söder!

Jag menar att från vilket datum får hästarna inte gå ute dygnet runt utan bädd?

Dom måste ha ligghall även om dom är ute exakt 12 timmar.(eller mer)

1 oktober räknas det som att betessäsongen är över.
I alla fall i de papper jag läst.
Sen måste man ha ligghall om de ska vara ute mer än 12 timmar per dag.

Det beror väl på vart man bor?

Gräset växer så länge det är plusgrader, jag hade grönt gräs i hagarna till december förra året...

Här har vi storm så alla hästar är inne i natt. Hoppas att dom kan gå ute till sista sep. Räknar med att börja stöd fodra första okt.

Bor i södra Sverige, och jag har läst att den 1/10 måste man stalla in ridhästar,den 15/10 måste övriga hästar vara installade. Detta skulle gälla om de inte hade tillgång till ligghall. Men jag har ingen aning om det gäller hela landet.

Pratade med en bonde för några år sedan, han brukade ha får på öar i havet. Ett år hade han blivit anmäld för att det gick några får kvar över vintern, dom hade smitit när dom skulle hem och sen hade det blåst så mkt så att dom inte gick att hämta.

Enligt djurskyddet skulle alla får som var kvar efter 1/10 antingen ha daglig tillsyn och ligghall eller skulle dom skjutas (av djurägaren) om dom inte gick att fånga.

Hoppla10 skrev:
Bor i södra Sverige, och jag har läst att den 1/10 måste man stalla in ridhästar,den 15/10 måste övriga hästar vara installade. Detta skulle gälla om de inte hade tillgång till ligghall. Men jag har ingen aning om det gäller hela landet.
Då kan man om det är bra väder säga att det är körhästar så får dom gå ute längre. :idea: :idea:

åke skrev:
Då kan man om det är bra väder säga att det är körhästar så får dom gå ute längre. :idea: :idea:

Det var djurskyddsinspektören här som sa att det var så. Visst man kan ju säga att de är körhästar, men då ska man nog se till att ha körutrustning hemma ifall han kollar. Annars kan det ju bli pinsamt :o

Det är säkert så att det finns olika praxis i olika kommuner, och att djurskyddsinspektörerna går efter vissa datum, men om jag kan bevisa att gräset i min hage växer till första november, så tror jag nog att jag skulle kunna få rätt vid en domstolsprövning, eftersom det faktiskt INTE står något datum i lagen. Det är ju medvetet att göra lagen luddig, eftersom det är rätt stor skillnad på när det blir kallt i lappland respektive skåne....

Att skilja på ridhästar och andra måste också vara ett påfund av någon kommun, för så står det inte heller i lagen. Min islandshäst är ridhäst, men grannens travare är inte det. Gissa vem som har mest päls...?

Hej
Pratade med min syster och hon sa att i deras kommun fick inte hästarna gå på bete mer än till den 15/9 sedan skulle de stallas in OM man inte hade ligghall.

Ganska tosigt alltihop, regler för att det finns klåpare tyvärr, vilket drabbar förståndigt folk.

Man brukar dock säga att växtsäsongen är så länge dygnstemperaturen överstiger 8 grader i snitt. Och det gäller hela Sverige.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Anläggning Vilken kamera i stall kan ni rekommendera? Den ska gå på simkort 4G och en ska kunna se feeden i sin mobil. Ska få in kundhäst på...
Svar
6
· Visningar
953
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 221
Senast: sorbifolia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama