Når man måler hestens "ryggvinkel"/ bomvidde...

S

sleepy

Når man måler hestens \"ryggvinkel\"/ bomvidde...

Hvis man bruker et vinkelmål beregnet på måling av ryggvinkel hos hester, eller bare en "snicker-linjal"/tommestokk... Bare legger man vinkelmålet "rett nedpå" og måler i vei ;) eller lar man det være 3-4cm fra hestens manke og opp til selve "vinkelen"?

Hvis man gjør det første vil jo denne vinkelen bli bredere enn om man gjør det på andre måten? Men den andre måten stemmer jo mer med hvordan en sal skal ligge... :confused:

Hvis dere ikke forstår hva jeg mener, så kan jeg prøve å formulere meg annerledes...

;)

Re: Når man måler hestens \"ryggvinkel\"/ bomvidde...

Bomvidden ska man mäta där koppjärnet ska vara.
Lyft hästens framben, sätt en tejpbit vid skulderbladets bakkant, och släpp ner benet. Mät sedan ett par centimeter bakom tejpen.
Om man vill ha en ryggprofil som visar hästens form där sadeln ska ligga, använder man bäst en mjuk stål- eller blytråd som formas efter hästryggen. Lyft sedan försiktigt av den och lägg den på ett papper, sedan är det bara att rita av profilen! Ett tips är att sedan klippa ut profilen och ta med till sadelmakaren. Nu är det ju fler saker som ska stämma när man tillpassar en sadel, men det är en bra början iaf :crazy:
Om man använder en tumstock för att få fram vinkeln i grader ska man nog vara försiktig så den inte ändras när man lyfter den av ryggen :idea:

Tusen takk for svar, men de tingene visste jeg egentlig... Det jeg lurte på var; om man andvender en tumstock; skal man la det være et "luftrom" på f.eks 4cm mellom hesten og "toppen" av tumstocken?

Det skriver de nemlig på pioneer sine sal-sider... Mens på andre saltilpasningssider skriver de ikke noe om noe mellomrom mellom hesten og toppen av tumstocken/vinkelmålet...

Det kan jo bli ganske forskjellig gradtall om man anvender den ene eller den andre metoden... :crazy:

Bruker man en myk stål eller blytråd lar man jo den være inntil hesten hele veien, men om man skal finne vinkelen i grader ut fra den igjen kommer jo samme problemet... AAAHRG, det skulle vært et tegneprogram her, så hadde det vært så mye lettere å vise hva jeg mener...

Nej, men jag förstår hur du menar...
I en butik där de säljer Wintec bör de ha en sån mall som man kan mäta vilket koppjärn hästen ska ha (iaf har de det där jag bor) den har två ben med slät insida, så man lägger mallen så att de släta insidorna ligger helt emot hästens kropp hela vägen, där koppjärnen kommer att hamna. Sedan ritar du av mallen på ett papper, och lägg sedan en lijal längs med det som var de släta insidorna och så drar du ut linjen mot "ryggraden" och sedan gör man lika på andra sidan så att de båda linjerna möts, då borde du ha vinkeln...
Om man gör det med en tumstock ska man väl se till att tumstockens ben är helt raka, sedan ska benen (precis som ovan) ligga helt intill hästens kropp där koppjärnen ska vara... beroende på hästens form och sånt så kan nog toppen på tumstocken hamna olika högt ovanför ryggen...
Om det är något speciellt sadelmärke du har i sikte, så är det kanske bra att ringa dem och fråga hur de tycker att man ska mäta... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård For 7 uker siden skulle jeg ha en forsikringsundersøkelse på min 5 års hest,som har vært i ridning ca 6mnd.. Helt frisk trodde jeg.men...
Svar
4
· Visningar
1 168
Senast: ludda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka