När man inte kan vakna...

Sv: När man inte kan vakna...

Hr du funderat på om du kan ha ADD? Låter så.

Skulle oförmåga att vakna på morgonen vara ett solkklart symptom på ADD menar du?
Jag kan komma och tänka på många andra problem som känns betydligt mer troliga med tanke på att TS inte beskriver några kärnsymptom utöver trötthet.
 
Sv: När man inte kan vakna...

Hur många timmar per natt sover du?
Har du någon uppfattning om ifall du kan vakna skapligt utvilad om du sover mer än vanligt?
Hur upplever du att din sömnkvalitet är? Snarkar du? Vaknar du lätt på natten? Eller sover du tungt även då?
Hur mår du dagtid när du väl är vaken? Trött? Sömning? Klarar du att hålla dig vaken?

Spontant så tänker jag på hypersomni men det är under förutsättning att du sover sisådär 12 timmar/natt med god sömnkvalitet och ändå har extremt svårt att vakna och att hålla dig vaken under resten av dagen.

Har du kollat värden på vårdcentralen?
Brist på olika vitaminer eller mineraler kan göra en jättetrött.

Det kan också vara så att du har ett större sömnbehov än du ger dig själv. Personligen så behöver jag sova mellan 10-12 timmar/natt för att må bra och enligt läkaren så är det helt normalt, dock inte jättevanligt.
 
Sv: När man inte kan vakna...

Inte enbart, men att sova så mycket och ändå vara trött, ha svårt med tider, sova konstiga tider, vara uppe sent och göra roliga saker fast man vet att man borde sova är tecken på ADD.
 
Sv: När man inte kan vakna...

Inte enbart, men att sova så mycket och ändå vara trött, ha svårt med tider, sova konstiga tider, vara uppe sent och göra roliga saker fast man vet att man borde sova är tecken på ADD.

Tecken på ADD är allvarliga uppmärksamhetsproblem och koncentrationssvårigheter.
Dessa kan i sin tur ge lite olika beteenden hos människor men de sakerna som du tar upp är fullständigt normala och säger i sig ingenting om en persons funktionsnivå.

Jag tror att större delen av befolkningen kan känna igen sig i att de är trötta trots att de sover skapligt, att de har svårt att komma i säng eller att de grejar med roliga saker trots att de borde göra annat.

/Allergisk mot patologisering av fullständigt normala beteenden.
 
Sv: När man inte kan vakna...

Jag tror inte att du sover som du ska. Snarkar du? Andningsuppehåll?

Sover man normala timmar så är man inte sådär trött utan att någonting är fel. Det spelar liksom ingen roll vilken typ av väckning man får, det är ändå inte väckarklockan som är felet, det är bara symptomet på vad som är felet.

Snarkar ibland, men inte ofta. Andningsuppehåll tror jag inte att jag har, det är ingen annan som märkt något iallafall.

Precis, men nu har jag bokat tid på VC så hoppas få det utrett! :)
 
Sv: När man inte kan vakna...

Hr du funderat på om du kan ha ADD? Låter så.

Tecken på ADD är allvarliga uppmärksamhetsproblem och koncentrationssvårigheter.
Dessa kan i sin tur ge lite olika beteenden hos människor men de sakerna som du tar upp är fullständigt normala och säger i sig ingenting om en persons funktionsnivå.

Jag tror att större delen av befolkningen kan känna igen sig i att de är trötta trots att de sover skapligt, att de har svårt att komma i säng eller att de grejar med roliga saker trots att de borde göra annat.

/Allergisk mot patologisering av fullständigt normala beteenden.

Har aldrig funderat över om jag skulle kunna ha ADD, det känns så himla långt borta, men så hittade jag denna lista

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

...och insåg att allt utan 4-5 punkter stämde in helt eller delvis på mig. Så även om jag kan hålla med MiniLi så verkar ADD vara möjligt. Faktiskt. Ska ta upp det med VC.

Tack för tipset! Min stackars läkare kommer få en lång lista på saker jag vill ha uppkollade :D
 
Sv: När man inte kan vakna...

Ja alltså jag menade inte att du absolut inte kan ha ADD. Jag menade bara att de symptom du då tagit upp inte direkt skriker ADD :)
 
Sv: När man inte kan vakna...

Alltså den där listan beskriver saker som definitivt ryms inom spannet för vad som är normalt. Jag känner igen mig i de flesta av punkterna. Det handlar helt om i vilken grad - om det är i en sådan utsträckning att ett normalt leverne är svårt att ro runt.
 
Sv: När man inte kan vakna...

TS

Har nästan samma problem som du, kanske inte riktigt lika allvarligt. Behöver dock också minst 5 alarm för att komma ur sängen, och ibland räcker inte ens det.. Är läskigt hur man kan sova så förbannat hårt! :o

Har en kompis som är hörselskadad och har en väckarklocka som vibrerar i sängen, den är omöjlig att sova över säger han.

En sån har jag sovit mig igenom....
 
Sv: När man inte kan vakna...

Alltså den där listan beskriver saker som definitivt ryms inom spannet för vad som är normalt.

Skönt att det finns flera som tycker det. Inte för att det är något "fel" att ha ADD, men som du säger, en viss grad av ganska många punkter på listan har nog väldigt, väldigt många utan att för den delen ha ADD.
 
Sv: När man inte kan vakna...

De flesta dylika självdiagnoslistor och -test som cirkulerar på nätet är sådär. Kassa alltså. Som gjort för att man ska sitta hemma vid datorn och hispa upp sig.
 
Sv: När man inte kan vakna...

Så är det ju dessutom med de flesta sjukdomar.
Lite deppig är helt normalt att vara, men när man är så deppig att man inte tar sig till jobbet är det något annat. Och lite orolig kan ju vem som helst vara, men när det begränsar ens liv så man inte vågar låta barnen leka i lekparken är det värre. osv.

Jag kan tycka att det är ett ganska stort problem. Vi sjukdomsstämplar både det ena och det andra och allt blir liksom bara fel.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 935
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 592
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp