När man inte kan vakna...

SoffiProppi

Trådstartare
Jag kan väl inte vara den enda som lider av detta, men behöver verkligen tips, råd och hjälp nu!

Sätter varje morgon 10 alarm med ungefär 3-15 min intervall, men vaknar ändå upp typ 12-15 och har inget som helst minne av att klockan ringt (men det gör dem, det kan nattliga besökare (ja, alltså vänner och sånt som sover över :p) vittna om).

Detta resulterar i att jag missar föreläsningar, tentor, tåg, möten, viktiga tider etc etc. Jag mår sjukt dåligt över detta, då livet blir så himla jobbigt när man känner att man hamnar efter i skolan, irriterar vänner med att inte dyka upp när vi bestämt tid (för jag ligger och sover). Jag har inte heller någon som kan väcka mig då jag bor ensam.

Jag är ute och går ca 2-4 timmar om dag, kan ibland ha svårt att "somna in", men oftast somnar jag 30-60 min efter att jag lagt mig. Äter inte frukost (ja, jag sover ju till lunch/middagstid) men de dagar då jag faktiskt lyckas vakna så är jag så illamående (magkatarr) så kan inte få i mig mat.

Tror dessutom att jag ev lider av PCOS (har inte varit hos läkare än dock, men ska boka tid, är livrädd för gyn-stolen), vet inte om det kan vara bidragande?

Igår skulle jag upp klockan 04,30 för att åka till ett gymnasium och hålla en föreläsning, så slutade med att jag dygnade (var hemma igen 20,00) för att jag var rädd för att inte vakna upp. Inte så hållbart.

Under dagarna är jag dessutom väldigt trött, och kan lätt sova middag även om jag sovit 12-14 timmar.

VAD är fel på mig? Är jag ensam? Har haft såhär i flera år, med olika livssituationer och dieter.

Och ja, jag ska kontakta vårdcentral, men kommer då ändå få vänta flera veckor på att få tid och vet inte hur jag ska klara mig tills dess, jag börjar ge upp...

Hjälp?
(och förlåt för långt inlägg!)
 
Sv: När man inte kan vakna...

Jag vill bara säga att du INTE är ensam! Min granne är precis likadan! Vi bor grannar nu när vi bor i lägenhet, och var även "hallgrannar" (rum vägg i vägg och delade hall + toalett) på gymnasiet, och hon vaknar ALDRIG och har ett jäkla morgonhumör! :D Eftersom detta gjorde att hon missade mycket av skolan så började jag helt enkelt väcka henne åt henne. Jag vaknade av hennes alarm, gick in, vred upp radion på högsta volym, öppnade fönstret, tog täcke och kudde och låste in det i mitt rum och skakade sedan på henne. I värsta, värsta fall fick jag också hämta vattensprutan och sedan springa som en jävla dåre.

Hur som helst. Svårväckt. Så du är absolut inte ensam! Vad har du för larm? Jag har signalhorn med högtalare inkopplat, tar oftast två alarm innan jag vaknar (sover med öronproppar som är sjukt skickliga på att stänga ute ljud). Vibration under kudden?


Eller så får du uppfinna en Kalle Anka-klocka :D
 
Sv: När man inte kan vakna...

Hur ser dina övriga rutiner ut? Äter du regelbundet? Vad äter du? (Vissa maträtter/ födoämnen, eller brist på, kan rubba sömnbalansen) Har du (någorlunda) fasta kvällsrutiner? Dvs går o lägger dig ungefär samma tid varje kväll? Kvällsrutiner i övrigt? Försöker du t ex varva ner en stund innan du går o lägger dig? Vilken tid på dygnet motionerar du? Allt sånt kan påverka!
 
Sv: När man inte kan vakna...

Vilken tid går du och lägger dig? Det verkar också som att du sover för mycket, det kan också göra en trött. Försök att endast sova 8-9 h per dygn och sov inte under dagen. Försök ha stränga rutiner, gå och lägg dig och gå upp samma tid varje dag.

Det finns väckarklockor som man måste lösa matematiska problem för att stänga av. Eller kanske prova en som vibrerar (för döva).

Om inget fungerar efter att du har försökt ett tag ska du nog kontakta läkare.
 
Sv: När man inte kan vakna...

Har en kompis som är hörselskadad och har en väckarklocka som vibrerar i sängen, den är omöjlig att sova över säger han.
 
Sv: När man inte kan vakna...

Jag vill bara säga att du INTE är ensam! Min granne är precis likadan! Vi bor grannar nu när vi bor i lägenhet, och var även "hallgrannar" (rum vägg i vägg och delade hall + toalett) på gymnasiet, och hon vaknar ALDRIG och har ett jäkla morgonhumör! :D Eftersom detta gjorde att hon missade mycket av skolan så började jag helt enkelt väcka henne åt henne. Jag vaknade av hennes alarm, gick in, vred upp radion på högsta volym, öppnade fönstret, tog täcke och kudde och låste in det i mitt rum och skakade sedan på henne. I värsta, värsta fall fick jag också hämta vattensprutan och sedan springa som en jävla dåre.

Hur som helst. Svårväckt. Så du är absolut inte ensam! Vad har du för larm? Jag har signalhorn med högtalare inkopplat, tar oftast två alarm innan jag vaknar (sover med öronproppar som är sjukt skickliga på att stänga ute ljud). Vibration under kudden?


Eller så får du uppfinna en Kalle Anka-klocka :D

Låter nästan som jag, bortsett från morgonhumöet :p

Jag använder min iPhone, högsta volym med olika signaler, 10 cm från huvudet. Har även provat att lägga mobilen längre bort så jag inte ska kunna stänga av den i sömnen, men det hjälpte tyvärr inte...

Vibration under kudden har jag aldrig hört om! Vart får man tag på det?

Hahah, ja! Det vore väldigt bra! Eller skalmans mat- och sovklocka... :D
 
Sv: När man inte kan vakna...

En wake up light kanske skulle vara något?
http://www.philips.se/c/wake-up-lig...se;productState0=page=1,sort=subcat_asc_group

Alternativt denna :D (eller en kombination!)

http://www.coolstuff.se/Flying_Alarm_Clock

Har du kollat upp dina vitamin/mineralnivåer? Brist på bla D-vitamin och Järn kan ge extrem trötthet. Gå till hälsokosten och be om tillskott du kan äta utan risk för överskott (om du skulle ha normala nivåer) i väntan på vårdcentral-tid :)

En wake up-light har jag faktiskt tittat på, och önskat mig i julklapp, den är ju dock lite dyr, men funderar på att leva på nudlar en månad och införskaffa en sån. Hur effektiv är dock den? Har nämligen provat att sätta timer på min läslampa så att den lyser mig rakt i ansiktet samtidigt som alarmet går igång, men det har bara funkat en handfull med gånger.

Haha min hund skulle slakta den andra lampan... :o

Nej, tänkte låta VC göra det, äter tillskott men har faktiskt inte kollat upp vilka mineraler och vitaminer de innehåller. Tack för tipset! :)
 
Sv: När man inte kan vakna...

Hur ser dina övriga rutiner ut? Äter du regelbundet? Vad äter du? (Vissa maträtter/ födoämnen, eller brist på, kan rubba sömnbalansen) Har du (någorlunda) fasta kvällsrutiner? Dvs går o lägger dig ungefär samma tid varje kväll? Kvällsrutiner i övrigt? Försöker du t ex varva ner en stund innan du går o lägger dig? Vilken tid på dygnet motionerar du? Allt sånt kan påverka!

Äter väldigt oregelbundet, men försöker se till att äta middag samma tid varje kväll (19-20). Äter blandat, men mycket grönsaker (ruccola, avokado, lök, tomat och spenat varje dag), dock lite mycket skräpmat i perioder.

Kvällsrutiner är också varierande, jag har ibland väldigt svårt att somna, men brukar lägga mig 23-24, men somnar oftast vid 01-02.

Varvar alltid ner innan sovdags, och går sista promenaden en timme innan sovdags (har hund). Går 5 gg/dag, en precis när jag vaknat (för min stackars hunds skull, hon har världens störst blåsa, håller sig tills jag vaknat varje dag :love:) och sen 4 till under dagen.

Vet inte riktigt vad jag ska ändra på...
 
Sv: När man inte kan vakna...

Vilken tid går du och lägger dig? Det verkar också som att du sover för mycket, det kan också göra en trött. Försök att endast sova 8-9 h per dygn och sov inte under dagen. Försök ha stränga rutiner, gå och lägg dig och gå upp samma tid varje dag.

Det finns väckarklockor som man måste lösa matematiska problem för att stänga av. Eller kanske prova en som vibrerar (för döva).

Om inget fungerar efter att du har försökt ett tag ska du nog kontakta läkare.

Jo, precis... Jag lider av konstant övertrötthet.... Stränga rutiner låter klokt, tack!

Har haft en app i mobilen där man skulle lösa mattetal, men det funkade tyvärr inte heller, blev bara ännu jobbigare när man glömt stänga av alarmen som börjar ringa under en föreläsning :p

En som som vibrerar blir jag mer och mer intresserad av efter vad ni skrivit här, det låter som något för mig, tack!
 
Sv: När man inte kan vakna...

Jag tror inte att du sover som du ska. Snarkar du? Andningsuppehåll?

Sover man normala timmar så är man inte sådär trött utan att någonting är fel. Det spelar liksom ingen roll vilken typ av väckning man får, det är ändå inte väckarklockan som är felet, det är bara symptomet på vad som är felet.
 
Sv: När man inte kan vakna...

Du är inte ensam.

Min sambo har också svårt för att vakna. I början när vi träffades kunde hans väckarklocka ringa i 1½ timme utan att han reagerade. Det blev lite bättre när han hade Björn Rosenströms "gayfluffer" som väckarsignal. Men det som gör allra bäst nytta är om jag går upp och gör matlåda åt honom. Då ligger han på sin höjd i 30min. Dessutom är det lönlöst för mej att ligga och sova när den ringer med jämna mellanrum.. Jag vaknar på första signalen :P Ska han lägga sig tidigt hjälper det om han får någon typ av massage eller avslappningshjälp. Då somnar han rätt så omgående. Annars brukar han sitta och titta på tv till 1-3 tiden och sedan sover han hela dagen, gärna till 15-16.

Jag har också funderat på om han har brist på något. Han säger ofta att han är trött (förmodligen övertrött) och trött i ländryggen. Han kanske borde ta och kolla upp det han också.

Han är egenföretagare och kör lastbil. Så stress har också nog en del i tröttheten.
 
Sv: När man inte kan vakna...

Jag tror inte att du sover som du ska. Snarkar du? Andningsuppehåll?

Sover man normala timmar så är man inte sådär trött utan att någonting är fel. Det spelar liksom ingen roll vilken typ av väckning man får, det är ändå inte väckarklockan som är felet, det är bara symptomet på vad som är felet.

Det här undrar även jag. Hur är din sömn när du väl sover?
Förutom snarkningar och andningsuppehåll, är du livlig i sömnen? Hur ser sängkläderna ut när du vaknar, är de i ett enda virrvarr så kan ju det vara ett tecken på att du sover oroligt.

Har du svårt att komma till ro och somna så är det ju inte så konstigt om du inte vaknar på morgonen. Du kanske kan se över dina kvällsrutiner och bl.a göra saker som du blir lugn/trött av (dator är pga ljuset inte bra) samt gå och lägga dig när du blir trött - att missa sömntåget kan ställa till det.
 
Sv: När man inte kan vakna...

Du lär inte få någon respons på VC tyvärr enligt svenska läkare så fungerar alla binjurar perfekt såvida man inte har Addisons:banghead: men det finns bra tillskott på hälsokost:)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 935
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 592
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp