Det verkar vara komplicerat, jag har också googlat nu precis som du
det verkar som att det har varit bränder i Power banks på flygplan. Det verkar som att det sannolikt "enligt internet" är ok att använda dem när flygplanet är på cruise utan risk. De flygplan jag flög med ägnade mycket tid åt start och landning eftersom flighten var 2,5 timme.
Det skulle kunna vara så att om du flög i många timmar så skulle de säga att du fick ladda när planet cruisade. Men att om det är en kortare flight så säger de att du inte får använda den punkt. Men att denna regel är för komplicerad att skriva ned i ett regelsystem.
Det ovanstående är en ren gissning från min sida. Lite oavsett vad som eventuellt står skrivet på någon sida skulle jag inte ladda min telefon med en power bank om flygplanspersonalen säger att jag inte ska göra det. (jag hade faktiskt inte kollat om power banks var ok i kabinen och ingen frågade vid bagagekollen, dock hade de kanske fångat in en stor power bank när väskorna gick igenom säkerhetskontrollen)
De artiklar jag hittar om brinnande power banks är från 2023.
https://www.independent.co.uk/trave...ank-fire-flight-scoot-singapore-b2260771.html