när lusten gått och gömt sig

ellabellabus

Trådstartare
Jag hoppas att någon vänlig själ har haft oturen att hamna i samma sits som jag, så att jag kan få svar på mina funderingar.
Jag är nog i inledningen av klimakteriet och sedan snart ett år är min sexlust totalt bortblåst. Den har inte varit superstor innan heller, men nu går den inte att locka fram oavsett vad jag gör. :( Ibland visar den en skugga av sitt forna jag, men aldrig så att det blir mer än fuktigt där nere. Jag har lite sveda ibland som jag tror beror på torra slemhinnor. Har någon annan här råkat ut för liknande? Är det troligt att det är pga begynnande klimakterie, eller borde jag gå till gyn och göra någon undersökning?
Jag lever ihop med en man sedan många år och han är förstående även om det finns en viss frustration hos honom. Men jag har förklarat att det är jämförbart med impotens hos honom, att det inte är något jag kan påverka.
Eller finns det något man faktiskt kan göra om det är klimakteriehormonerna som orsakar brist på lust?

Att klimakteriet skulle spela roll tror inte jag på.
Jag har då i alla fall inte märkt något av det för egen del.
Min lust är god och jag passerade klimakteriet för 7 år sedan.

Jag hoppas att någon vänlig själ har haft oturen att hamna i samma sits som jag, så att jag kan få svar på mina funderingar.
Jag är nog i inledningen av klimakteriet och sedan snart ett år är min sexlust totalt bortblåst. Den har inte varit superstor innan heller, men nu går den inte att locka fram oavsett vad jag gör. :( Ibland visar den en skugga av sitt forna jag, men aldrig så att det blir mer än fuktigt där nere. Jag har lite sveda ibland som jag tror beror på torra slemhinnor. Har någon annan här råkat ut för liknande? Är det troligt att det är pga begynnande klimakterie, eller borde jag gå till gyn och göra någon undersökning?
Jag lever ihop med en man sedan många år och han är förstående även om det finns en viss frustration hos honom. Men jag har förklarat att det är jämförbart med impotens hos honom, att det inte är något jag kan påverka.
Eller finns det något man faktiskt kan göra om det är klimakteriehormonerna som orsakar brist på lust?
Givetvis påverkar klimakteriet sexlusten, nu anser ju kroppen att det inte finns någon anledning till sex eftersom du inte kan bli gravid. Torra slemhinnor ingår tyvärr i klimakteriet - använd glidmedel vid sex!

Jag är "fertil" nu, men var i medicinskt framkallat klimakterie i 1-1,5 år. För min egen del gick jag från att vara en vanlig 28-åring till mitt uppe i klimakteriet på tre veckor med medicinen. Jag hade alla typiska klimakteriebesvär.

Riktigt så enkelt fungerar inte människor (och vissa apor).
Utan för primater så är sex ett sätt att hålla ihop familjen.
Det är därför som vi har lust även mellan ägglossning, under graviditet samt efter klimakteriet.
Jag skrev inte att man är lustlös, men givetvis påverkar klimakteriet lusten.

Du skriver att din lust inte går att locka fram oavsett vad du gör
Då undrar jag om du gör något annorlunda från vad du brukar göra?
Köp leksaker, vibratorer, ha sex på nya platser, prova ställningar ni inte provat tidigare. Om det är din partner du inte tänder på, ha sex med dig själv, läs en erotisk bok eller se en erotisk film
Något borde få igång dig ... :)

Det här känner jag igen precis. Vi hade ett fantastiskt bra sexliv, men när jag kom i klimakteriet så förändrades jag totalt. Torra slemhinnor och lusten var som bortblåst. Det är säkert olika från person till person, men vid en försiktig undran bland väninnorna så verkar det ganska vanligt.

Mot torra slemhinnor kan du få utskrivet Vagifem vaginaltabletter. Lusten får man jobba med, och kanske inse att det inte blir riktigt som förut.

Det är nog väldigt olika från person till person. Det är säkert inget "fel" på dig utan är naturligt åldrande. Men du kan alltid ta kontakt med kk och prata med dem. De vet ju mycket om detta och kan säkert ge tips och råd.

Det behöver så klart inte vara något fel, men med klimakteriet sjunker östrogennivåerna och det påverkar slemhinnorna, som blir skörare och torrare. På apoteket finns receptfirtt Ovesterin både som kräm och vagitorer. Dessa kan hjälpa till med det rent praktiska i underlivet. Prata med personalen om det skulle kunna passa dig.

För själva lusten finns det ett tillskott som heter L-arginin, detta marknadsförs gärna som en lusthöjare. Har inte provat själv så jag vet inte hur bra det är.

Man kan väl välja att äta östrogen om man upplever att man har stora besvär av klimakteriet.
Jag själv har mest besvär av värmeböljor som kommer stup i kvarten. Verkligen skitjobbigt men jag försöker först att stå ut innan östrogen blir aktuellt.

Precis.
Så jag blir så provocerad av att det påstås att klimakteriet med automatik skall förstöra lusten.
Det är inte sant.
För det stämmer inte alls för massor av kvinnor.
Eller då svarar man mer nyanserat att det varierar och att just du sluppit. Det är ju i dem hör diskussionen ganska i viktigt hur just ditt sexliv ser ut.

Eller då svarar man mer nyanserat att det varierar och att just du sluppit.
Jag skriver att klimakteriet inte alls är något att skylla på om lusten försvinner.
Hjärnan är vårt största och viktigaste sexuella organ, det är bra att komma ihåg det.
För lusten sitter allra mest i huvudet.
Eller saknas med för den delen när det är på det viset.

Jag skriver att klimakteriet inte alls är något att skylla på om lusten försvinner.
Hjärnan är vårt största och viktigaste sexuella organ, det är bra att komma ihåg det.
För lusten sitter allra mest i huvudet.
Eller saknas med för den delen när det är på det viset.
Pälsdjursallergi innebär inte att alla reagerar på pälsdjur. Men vissa gör det. På samma vis innebär klimakteriet inte minskad sexlust för alla. Men för vissa.

Ingen har påstått alla får minskad sexlust, men det är ett känt klimakteriesymtom. Det är bara att googla. Som flera sagt beror det i regel på sköra slemhinnor, men lusten kan också minska för att man lätt blir deppig underklimakteriet.

Du kan inte påstå att minskad sexlust inte är ett klimakteriesymtom bara för att din sexlust är stabil.

Du kan inte påstå att minskad sexlust inte är ett klimakteriesymtom bara för att din sexlust är stabil.
Jag påstår att man inte skall skylla på klimakteriet när sexlusten minskar.
Det är nämligen att förenkla det där med både sex och lust.

Sköra slemhinnor och deppighet kan drabba under andra delar av livet också samt precis som då behandlas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka