När lägga på täcke?

P

pavement

Har två ponnyer på lösdrift med full vinterpäls. De har under de sex månader jag ägt dem haft täcke ca 3 gånger, två gånger vid kraftig och långvarig regnskur och en gång när det snöade i flera dagar. Annars har de stått "nakna" ute i ur och skur och ingen av dem har klagat än så länge ;)

Det jag undrar är hur mycket kyla de egentligen tål? Har haft -20 här som kallast och då har de varit utan täcke. Var ute nyss (det är -20 nu också) och kände på pälsen nere vid huden och där var de varma. Frågan är bara om det kommer bli ännu kallare än 20 inatt om det redan är så kallt nu på dagen? Det sägs ju att "extremkylan" kommer nu.

Ska jag lägga täcke på dem ikväll "för säkerhets skull" eller klarar de sig utan? Brukar inte ha mer än -20 där jag bor så jag har aldrig behövt att tänka på det innan. De har nästintill fri tillgång på hö. Räcker det för att hålla dem varma?

Sv: När lägga på täcke?

Hästar klarar nästan hur mycket kyla som helst, mina hästar har aldrig täcke om det bara är kallt. Utan täcke kan dom ventilera kroppstemperaturen på ett helt annat sätt. Om det däremot skulle bli nederbörd tillsammans med kyla så håller jag lite extra koll, då kan ena hästen bli lite frysen och då får hon på sig täcke, den andra har inte behövt täcke en enda dag i vinter. Mina går också på lösdrift med fri tillgång på grovfoder.

Hur gör ni som har hästar på lösdrift o lägger på täcke om det blir nederbörd o dom blir kalla? Tar ni in hästarna att torka innan då eller slänger ni på täcke på blöta hästar?

Eller har alla så bra koll på vädret att ni hinner innan?

Min granne har lösdrift har aldrig sett att dom har täcke på sig. Dom klarar sig om dom har vindskydd!

Det är inte ovanligt att jag slänger på min häst ett täcke när hon är blöt. Det är ett tunnare regntäcke som andas bra och jag kollar efter någon timmer och då är både hon och täcket torrt under.

Hur gör ni som har hästar på lösdrift o lägger på täcke om det blir nederbörd o dom blir kalla? Tar ni in hästarna att torka innan då eller slänger ni på täcke på blöta hästar?

Eller har alla så bra koll på vädret att ni hinner innan?

Min har alltid täcke på sig nu när jag har rakat han lite, men innan han var det så var de bara att stå och torka inne och släppa ut sedan eller ha fleece täcke under ett regn och be någon ta av sen.

Jag har tre nordisar 2 vuxna och ett föl som går ute större delen av dygnet 16- 17 timmar och dom har inga täcken, fri tillgång till stråfoder som kallast i år har vi haft -26 och dom mår hur bra som helst. Lillen ligger och sover i snön och dom leker och busar. Dom är varma och goa i botten på pälsen. :)

Jag förutsätter att de har tillgång till ligghall och att de får rejält med grovfoder? I så fall behöver de inget täcke alls. Dock om du rider dem så att de blir svettiga begöver de hu få någon form av bra svettäcke/ andasutetäcke på sig tills de är torra igen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 161
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 183
Senast: Wenniz
·
Utrustning Det är första gången jag har helklippt häst, och två stycken.:grin: Det jag är osäker på är hur mycket täcken man ska ha på dem. Ja ja...
Svar
11
· Visningar
2 688
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 383
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka