När kommer brunsten vanligtvis?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Presto
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 880

Presto

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att betäcka mitt sto. Detta är första gången jag ordnar med betäckning mm själv.

Men när brukar dom bli brunstiga? Man märker det aldrig på mitt sto. Men i förra stallet fanns det några hingstar, och då kunde hon skvätta lite, men inte mer. Och nu går hon med bara ston, så hur ska jag veta när hon är brunstig?

Hon går på lösdrift, och jag vill inte få igång brunsten tidigare med hjälp av lampor mm.

Så när brukar dom vanligtvis bli brunstiga? Hon är en welsh mountain om det har med saken att göra :p

Sv: När kommer brunsten vanligtvis?

De blir vanligtvis brunstiga på våren när det börjar bli ljusare och varmare. Lite beroende på var i landet du bor så kan även det första vårgräset hjälpa till.
Vissa ston är väldigt svåra att se brunsten på, jag har några som är så. Då tar jag dem till hingsten/seminstationen och får dem undersökta av deras veterinär som kan säga något så när, när nästa brunst väntas.

Sv: När kommer brunsten vanligtvis?

okej, jag bor i mellansverige :p några mil norr om gbg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 563
Senast: Novalisa
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 344
Senast: Masse
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 470
Senast: Lyxzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka