När kommer betet?

KooksKooks

Trådstartare
Hej,

Vi har haft grannbonden att så in bete på våra åkrar, nu undrar jag när man kan förvänta sig att se något slags resultat? Jag förstår att det beror på vädret men hur nabbt är det snabbaste man kan se att det växer? Jag börjar bli lite orolig då vi sådde in för ca 1 månad sedan och fortfarande inte ser ett endaste grässtrå, förutom lite ogräs då:(
Det har varit torrt de första veckorna av maj, sedan började det regna så smått och nu har det regnat av och till i ca 1,5 vecka.

Snälla stilla min oro, eller spä på den...

En till nojig fråga, om det aldrig skulle börja gro, är det fel på fröerna då eller vad kan ha hänt?

Sv: När kommer betet?

Kan tillägga att orten Malung inte längre stämmer utan att jag bor i Gävleområdet :) I Malung får man säkert vänta lite till utan att oroa sig..

Nej?

Det är planerat till nästa år, om det nu lyckas komma upp ett enda grässtrå förstås...

Vår senaste vallsådd fick inga bra förutsättningar, det tog nog två månader innan det började komma. Sedan var det inte ens andra året särskilt väletablerat, men vi släppte sent år 2. Visst slet det på vallen, men det var inte jättehårt tryck.

Hör vad det är för vallblandning och slå upp för att se vad du kan förvänta dig.

Tack för svar, så det är inte så himla konstigt när det inte gror?
Vart kan man slå upp detta?

Det ska jag göra, började bara noja ikväll när jag var ute och inspekterade..

En nyfiken fråga, hur kommer det sig att det dröjde två månader för er sista vallsådd att börja växa?

ja, det tar länge. Och det kommer en massa ogräs som är snabbare.

Det går att slå den nyinsådda vallen senare i sommar för att få ned ogräset och ge gräset bättre chans att etablera sig.

Om man har möjlighet kan man så in betet med t.ex. säd som skyddsgröda, då får gräset växa upp i lugn och ro under första året och ogräset har inte samma chans att etablera sig från start. Säden tröskas till hösten, halmen tas bort från åkern och om man följande år först kan ta en höskörd och släppa hästarna på återuppväxten så har man ett hyfsat bra etablerat bete.

Så på 4 veckor kan man inte räkna med att det redan börjat gro?

Hur är det när jorden får en hård skorpa av att det regnat och sedan torkat i stark sol? Kommer de späda grässtråna upp eller måste man välta eller ngt liknande?

Har det bildats en hård jordskorpa tror jag gräset har svårt att bryta igenom, gräs har en väldigt klen grodd. Nu är jag ingen expert och det beror på en mängd faktorer, men en vältning kanske kan hjälpa för att bryta skorpan. Prata med bonden, han känner marken och vet vad som kan och behöver göras.

Troligen p g a de faktorer som tidigare diskuterats. D v s hård jordskorpa, torka direkt efter sådd.

Tittar man på gräsmatteanläggning krävs det ju rätt mycket för att få en bra etablering av gräsmattan, pyssel både högt och lågt och vid rätt tidpunkt.

Vårat nysådda gräs har heller inte börjat visa sig ännu, såddes för ca en månad sedan.

Men vi gjorde som Tgd säger, vi sådde in havre tillsammans med gräset. Vi får en havre/halmskörd iår och havrens växtkraft ser till att ogräset inte tar över innan gräset kommit. Havren har kommit upp ca 10cm. Vi räknar med eget hö till sommaren 2012. Lite segt att vänta men åkrarna var nog inte plöjda på 10år iaf, mer ogräs o sorkhål än gräs :D

Tålamod är en dygd eller vad är det man brukar säga ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Har ett irländskt sto på 6 år som jag haft i snart 6 månader. Mitt problem är att hon gradvis har smalnat av, från att ha sett kompakt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 573
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka