När kastrera?

aemaria

Trådstartare
Jag har två kattungar som nu är 16 veckor. En hona och en hane. De är syskon så det är väldigt angeläget att det blir kastrerade i tid så det inte blir några olyckor. Men hur tidigt kan jag egentligen kastrera? Och är det smart att ta en av dom först och vänta lite med den andra (förslagsvis börja med hanen eftersom ingreppet är mindre) eller är det lika bra att ta dem samtidigt?

//aemaria

Sv: När kastrera?

På kliniken jag jobbar vill de helst att hankatterna ska vara runt sex månader när de kastreras för annars är punkulorna så himla små. Men honkatter kan man kastrera rätt tidigt (vet ej exakt hur tidigt)
om jag var du skulle jag ringa nån veterinärklinik och fråga..
lycka till /peppis

Min vet kastrerar så fort de är över 2 kg (lättare att söva när de inte är pyttesmå), dvs vid 14-15 veckors ålder. En kastrerad hankatt kan vara fertil upp till en månad efter ingreppet. Visserligen är det mindre troligt att han är det när han kastreras som yngling, men det är värt att nämna (vet. säger det aldrig, jag vet mer än en kull som kommit till på det viset)

Ok. Det kan ju verkligen vara bra att veta! 2 kg väger nog mina redan nu. Men jag tror jag avvaktar ett tag till..

//aemaria

Jag fick höra av en vet. när min bror ville kastrera sin hona att det är bra om man väntar till första tecken på att hon löper..

Även fast han har en fertil hane hemma :confused:

Som tur var så vart det inga bebbisar :)

Jag har fyra katter från samma kull, 3 hanar och 1 hona. De kastrerades när de var 6 månader. Tyckte det var smidigast att ta alla samtidigt, behövde då inte sära på dem i konvalecensen.

Har hört att vissa uppfödare kastrerar kattungar (12 v) innan de levereras till köpare. Jag har ingen kunskap om detta är rätt eller fel.

min hone katt blev nyss *klipp klipp* :) och hon var ca. 7-8 månader gammal.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
680
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
611
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
533
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama