när kastrera

N

nettanbabe

vad kostar en kastrering på en hingst o när gör man det...ska sälja min lilla hingst när han är 6 månader...

ska jag kastrera han innan eller ska den som köper göra det själv??
får ju mer pengar för han om jag gör det innan han blir såld

vad kan man ta för ett korsningsföl som är vacc.avmask verkad och kastrerad vid 6-7 mån ålder???

vad kostar kastreringen?

Sv: när kastrera

Jag tycker nog att han ska vara 1-1½ år innan man kastrerar, men det finns säkert andra som har annan åsikt. Fråga din veterinär, vad han tycker är lämpligt.

Pris beror helt på vad det är för raser i honom, och om föräldrarna har stam osv.

Skulle gissa att kastreringen kostar ca 1500-2000kr, men det kan nog variera en del.

;) Embla

det är halvblod/tinker/varmblod

dem som har hingsten har sålt samma korsning för 25000 nämligen men det va en 2 åring och sto... sen hade dem en 1 åringshingst som dem sålde för 15000 så jag borde ju kunna få samma pris

Är du riktigt säker?

Ehhh...
Varför vill du kastrera ett föl? :eek:
Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som har kastrerat ett föl.

Har kulorna kommit ned ordentligt, så att det överhuvudtaget är möjligt?
Vad menar din veterinär, och varför tror du att du skall få mer pengar för ett kastrerat föl?
Man får ett renrasigt föl för de summor du nämner, så jag tror nog att prisbilden ligger under halva priset mot de renrasiga...
5-8000, oavsett hur trevliga och väluppfödda de är...

I all välmening/ H

Sv: Är du riktigt säker?

hoppsann skrev:
Ehhh...
Varför vill du kastrera ett föl? :eek:
Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som har kastrerat ett föl.

Har kulorna kommit ned ordentligt, så att det överhuvudtaget är möjligt?
Vad menar din veterinär, och varför tror du att du skall få mer pengar för ett kastrerat föl?
Man får ett renrasigt föl för de summor du nämner, så jag tror nog att prisbilden ligger under halva priset mot de renrasiga...
5-8000, oavsett hur trevliga och väluppfödda de är...

I all välmening/ H

oroa dig inte han blir inte kastrerad innan han blir såld hon som ska köpa han tar det senare..

och ja kulorna har kommit ner
har inte sagt nåt om någon veterinär iheller läs ordentligt

så nu behöver du inte va grinig längre

Senast ändrad av en moderator:

skulle inte kastrera en häst så tidigt!

kastrerade min 3 åring och det kostade 3500 kr.
(liggande på klinik) tillkom gjorde antibiotila "för säkerhetsskull" ca 600 kr. så sammanlagt 4100 kr

när är det egt "vanligt" att kastrera? Min blev kastrerad som treåring, och han har kvar endel hingstfasoner (sex år nu).

beror på vad det är för ras tror jag...
travarna tar man oftast senare, om dom visar tendenser till att vara kastreringsobjekt, kanske vid 3-4 års ålder..
hur dom blir är högst individuellt, en del blir valacker dag 2 , andra aldrig.

min förra kastrerades vid 2 års ålder och han hade mkt hingstpsyke.
ngt som troligen aldrig växer bort,inte reagera mot ston och dylikt, men väldigt tuff attityd. sen va han mkt sån till personligheten.

min nuvarande som är 3, va inte ett dugg hingstig som hingst!
ston stog rätt framför, brunstade. reagerade noll!
nu som valack har alla hingsthormoner kommit fram.
han skriker, hingstar upp sig vid stona, höjer upp nacken, visar upp sig, dansar runt. "se på mig". Han reagerade så mkt så veterinär var beredd att skriva ut lugnande. Jag stog ut iaf, och nu har det börjat lägga sig men mkt hingstighet är kvar, jag tror no alltid han kommer vara "lite hingst i sättet" dock kommer det säkerligen ske kontrollerbart.

de jag har haft har kastrerats som 5-åring, aldrig vart hingstig, 7-årig inte heller hingstig. De har inte heller vart hanterade innan kastrering utan lösdriftshästar.
Nu har jag en 4-åring på väg in som ska kastreras om en månad ungefär. Har inte umgåtts med honom så jag ska inte uttala mig om hurvida han är hingstig eller ej.
Alla hästarna har varit varmblodstravare.

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: animalasia
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv