När kastrera tik?

igbest

Trådstartare
Funderar på att kastrera min ena tik då hennes skendräktighet bara blir värre och värre, hon är skendräktig nu och hon löpte över jul i fjol. Hon mår verkligen inte bra av det och jag pratade med veterinären om det men glömde att fråga när det bör göras i så fall. Jag antar att hon behöver vara helt ur skendräktigheten men när är det ungefär?
Det enda jag egentligen känner mig orolig för är att hon ska bli inkontinent :(

Det brukar sägas att det är bäst mitt mellan löpen, men jag har också hört att det egentligen inte spelar någon roll..

Veterinären tog någon sorts prov på vår hund, för att kolla att hon låg rätt i hormon nivå.
Det var ungefär mitt emellan löpen.

* Jenny *

Om de har livmoderinflammation så bryr man sig inte om hormoner och var de är i löpet.
Kan man så rekommenderas väl att kastrera mellan två löp, mycket för att blödningsrisken är högre när livmodern är aktiv med tex ett löp.

Funderar på att kastrera min ena tik då hennes skendräktighet bara blir värre och värre, hon är skendräktig nu och hon löpte över jul i fjol. Hon mår verkligen inte bra av det och jag pratade med veterinären om det men glömde att fråga när det bör göras i så fall. Jag antar att hon behöver vara helt ur skendräktigheten men när är det ungefär?
Det enda jag egentligen känner mig orolig för är att hon ska bli inkontinent :(

Man steriliserar tikar och kastrerar hanhundar :)

Sterilisering innebär att man "knyter av " äggstockar (? @Malibu_Stacy ) respektive testiklar. Hunden har alltså kvar alla hormoner men kan inte få valpar.

Ja den stora skillnaden är som du beskriver att hormonerna blir kvar i kroppen vid en sterilisering vilket betyder att könsdriften finns kvar och honorna löper fortfarande och är villiga att para sig, men kan inte bli dräktiga utan är sterila.
Man ligerar då helt enkelt av äggledarna.

Vid en kastrering tar man bort båda äggstockar och hela livmodern och på så sätt försvinner alla hormoner, könsdriften och även löpen.
Det går också att kastrera via titthål - då plockar man bort äggstockarna men låter livmodern vara kvar. Eftersom äggstockarna är de som producerar könshormonerna så kommer även då tiken att sluta löpa trots att själva livmodern finns kvar.

Det går också att kastrera via titthål - då plockar man bort äggstockarna men låter livmodern vara kvar. Eftersom äggstockarna är de som producerar könshormonerna så kommer även då tiken att sluta löpa trots att själva livmodern finns kvar.

Hur ser det ut med pyorisken efter en sådan kastration? Pga hormonskillnaden borde den (väl?) bli mindre, men blir det ungefär som vid en "riktig" kastrering?

Hur ser det ut med pyorisken efter en sådan kastration? Pga hormonskillnaden borde den (väl?) bli mindre, men blir det ungefär som vid en "riktig" kastrering?

Eftersom hormonerna försvinner är risken mycket liten.
Fördelen med titthål är ju att det är ett mycket mindre ingrepp pch återhämtningen är mycket snabbare eftersom man inte särat på några bukmuskler. Tyvärr finns det inte så många som utför titthålskastrering.
Pyo är en i högsta grad hormonberoende sjukdom eftersom den alltid uppkommer i samband med löp. Antingen samtidigt eller under skendräktigheten.

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 757
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej Vi ska kontakta veterinär direkt på måndag men tänkte om du någon som känner igen detta 😊. Har en 2,5 årig staffe tik som börjat...
Svar
1
· Visningar
836
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka