När kastrera tidigast?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Angels_fall_first
  • Startdatum Startdatum
A

Angels_fall_first

Jag har svårt för att sälja min ett-årshingst och har fått rådet från en uppfödare att kastrera honom i mars-april någon gång och att det kommer att bli mycket lättare att sälja honom som valack. Uppfödaren berättade att de har gjort så många gånger, dvs kastrerat ett-åringarna på våren då de blir ett år och det har tydligen gått jättebra för dem. Men jag tycker det känns lite tidigt. Min ett-åring är född 12 maj -08. Tycker ni att det är okej att kastrera honom i april t ex? Givetvis ska ju kulorna vara på plats. Har inte kollat det än men ska förstås göra det. Så vad säger ni om detta? Jag börjar bli desperat som inte får honom såld. Pga platsbrist så MÅSTE jag bli av med honom så fort som möjligt. Har haft honom på annons sedan i höstas och inte en enda har svarat. =( Jag har aldrig haft problem med att sälja mina uppfödningar sedan tidigare år så det här känns inte alls kul! /AFF

Sv: När kastrera tidigast?

Visst går det. Jag har varit med om att kastrera en 8 mån på hösten utan problem och utan att han förlorade typ o muskler. Vänta inte för länge bara med tanke på flugorna. Vi kastrerade 2 hingstar samtidigt i stallet i början på april. Den ena stod på stall och gick ute i hage 8-16 medan den andra slängdes ut på förbete med andra hingstar.

Den uppstallade fick infektion i såret medan den som gick ute dygnet runt läkte snabbare och utan infektion.

Vi ska kastrera vår 11 månaders nu på onsdag. Det går bra sa de på kliniken, så vi bokade tid. Veterinär har klämt på honom och sagt att det finns något att 'ta bort'.

Tack för era snabba svar!

Då ska jag minsann kolla upp kulorna och sedan boka veterinär så fort som möjligt. /AFF

I England er det normalt at man kastrere dem som 6 mdr gamle og det er der ingen problemer med.

Mange veterinäre anbefale man gør det så tidligt så muligt, da det mindsker chance for komplikationer.

Min lillhingst född i april -08 kastrerades i onsdags! :) 10 månader gammal. Han hade kulorna nere redan i höstas när vet kände. Nu började han fatta när ett sto han är polare med började brunsta! Då var det dags... jag har bara ston annars och ville inte att han skulle gå själv. Han går egentligen på lösdrift, men nu står han inne på natten då det är typ minus 10 grader på natten. Så han inte skulle få frostskador i såret. Men han skulle röra på sig, det var bra för läkningen, så sårvätskor kommer ut. Jag skulle gå med honom lite även fast han är i hage.

Jag kastrerade min när han var 9 mån. Då började han hoppa över staketen så fort han såg en bakdel ;) Idag är han tre år och hur fin som helst!!!!!

Visst går det. Jag har varit med om att kastrera en 8 mån på hösten utan problem och utan att han förlorade typ o muskler. Vänta inte för länge bara med tanke på flugorna. Vi kastrerade 2 hingstar samtidigt i stallet i början på april. Den ena stod på stall och gick ute i hage 8-16 medan den andra slängdes ut på förbete med andra hingstar.

Den uppstallade fick infektion i såret medan den som gick ute dygnet runt läkte snabbare och utan infektion.

Jag misstänker 'den andra' är min odåga? ;)

Angels_fall_först - min ponny är kastrerad som 11-månaders. Och jag kan erkänna att det faktum att han var 'kastrerad och klar' för mig var ett tungt vägande försäljningsargument. Att slippa traggla med det själv, kunna ha honom med ston direkt (han var kastrerad en månad innan han kom), och att slippa risken för - kostsamma - komplikationer.

Senast ändrad:

Jag misstänker 'den andra' är min odåga? ;)

Angels_fall_först - min ponny är kastrerad som 11-månaders. Och jag kan erkänna att det faktum att han var 'kastrerad och klar' för mig var ett tungt vägande försäljningsargument. Att slippa traggla med det själv, kunna ha honom med ston direkt (han var kastrerad en månad innan han kom), och att slippa risken för - kostsamma - komplikationer.

Japp, det var din odåga det som slängdes ut på tidigt bete. Hans små kulor var stora som valnötter när de togs bort :p

Japp, det var din odåga det som slängdes ut på tidigt bete. Hans små kulor var stora som valnötter när de togs bort :p

Åhå, det är inte vad han står och tutar i Disse inte. Lillens version är att han HAR kulor som äpplen, var kung på gården och hade Besk i herrans tukt och förmaning och som sin egen lilla betjänt? Och ja just ja, brudarna föll som furor bara han gick förbi, och stod hela dagarna och suckade och trånade om hur snygg och manlig han var. För manlig det var han minsann säger han, stor, stark och muskulös. (Han vill INTE kännas vid några påståenden om att han var en liten tanig skit med bettmärken överallt, och så hårt hållen och tuktad som små skitungar bör.. Inte ens när jag tyckte att jag ju hade bildbevis från när han kom. Men de var photoshoppade hävdade han..)

TÄNK så olika saker kan uppfattas av två olika betraktare :rofl:

Ah, jag glömde ju - han mumlade om att stämma dig för ärekränkning, komma och påstå att han inte är en RIKTIG MAN va. Han har visst kulor säger han, men han har ju hört - och sett på Vision och Disse - vad folk kan göra med såna, så han brukar hissa upp dem när människorna vill se. Men brudarna och han vet minsann.. :cool:

Jag kastrerade min förra hingstunge tidigt, han var knappt 1 år då. Fungerade bra, läkte utan komplikationer. Han är 5 år nu och ser fin ut i muskelmassa mm (han är såld men jag har sett foton).

hur gjorde ni??? tog ni ut vet elle råkte ni iväg med hingsteh å fick honom kastrerad på klinik? stående? liggande? vilket är att föredra?

Jag varit med om både hemma och på klinik. Min gamla foderhäst kastrerades hemma som treåring, det gick jättefint med lokalbedövning och lite avslappnande. Han tappade tyvärr allt självförtroende efter det :(

Några år senare jobbade jag på stuteri och då åkte vi till kliniken med dem. En var så ung som 8 månader och hade redan börjat klättra på mamman. Han var dock lite lättare att stötta när han blev lite vinglig.

Normalt är tydligen (enligt stuteriägaren) att kastrera dem vid 11 månader men så länge det finns något att ta bort så kan man göra det..:devil:

Det låter bra. Jag planerar nu att kastrera honom i början av april. Då blir han elva månader gammal. MEN, det är frågan om det går. Jag har klämt och känt på honom men kan inte känna några kulor över huvud taget??! Känns det tydligt när de vandrat ner i pungen eller är det svårt att känna dem? Helbrodern till denna hingsten var klapphingst så honom fick vi kastrera på klinik. Därför oroar jag mig lite för denna avkomma, om det blir samma visa med honom. Är det ärftligt att bli klapphingst? Någon som vet?

Tack i alla fall för alla svar i tråden. De uppskattas.

/AFF

Jag tyckte inte heller jag kände nåt, men den veterinär som klämde på honom när han blev undersökt för hovböld sa att 'de är små, men de finns där' (sen hoppade han undan då Jac förvånad över den något bryska behandlingen skickade ut ett ben :p )

hur gjorde ni??? tog ni ut vet elle råkte ni iväg med hingsteh å fick honom kastrerad på klinik? stående? liggande? vilket är att föredra?
Vi brukar kstrera ståendes i stallgången, inga komplikationer.
Har haft en som legat ner på klinik, en liten klapphingst vars kulor ploppade upp när de la honom på rygg.

Min lilleman fick ligga ner, skulle bli ganska svår arbetsställning för veterinären annars, han är fjording och mamma är 133,5 cm! ;)
Gjorde det hemma i boxen.

De kan ju också dra upp kulorna när man känner om de är spända tex. Nu när vet kände först var de uppdragna, men de kom ner när han fick lugnande. :)

Vi kastrerade stående hemma i stallet med lugnande och lokalbedövning. Jag tycker mej känna kulorna på min åring hemma nu men väntar med kasteration ett tag, har honom hos en kompis med hennes 2 årsvalack nu.

Köpte en 11 månaders hingst med båda kulorna nere, avvaktade tills han blev "för hingstig" vilket för sig när han var 1,5 år. Gjorde det hemma, något dyrare att göra det på hemmaplan men smidigare + att han var väldigt ohanterad. Funkade prima och bara någon/ra timmar efter hans lugnande/smärtlindrande gått ur så provade vi släppa honom i hagen, rörde han sig normalt själv var det OK, ville han inte röra sig skulle jag promenixa med honom. Det första han gjorde i hagen var dock att sätta av i full galopp så han brydde sig inte ett skvatt. Kunde tydligen blöda lite efter, men det gjorde det bara precis efter ingreppet, hans läkte finfint och hade inga komplikationer. Detta gjordes i november månad 2007

Tillägg: Hästen är än idag mycket hingstig i sättet OCH har sk hingstnacke, rent exteriörmässigt så JA tack men rent psykiskt om man vill ha det lite lugnare - kastrera tidigare

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 220
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 335
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 242
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka