När kastrera shettis?

T

tretjak

Hoppas nu att denna tråd ligger rätt, blev lite osäker på om den tillhör hästvård eller avel.
Jag har en shettishingst född 0505 och jag hade tänkt spara honom till hösten, som hingst alltså, men nu har vi två ston i stallet/hagen och jag blir alltmer osäker! När blir de som regel könsmogna/dugliga? Han blir kaxigare för var dag som går nu nämligen och en kula har trillat på plats. Är shetlandsponnier tidiga med sin könsmognad? Jag har alltid kunnat vänta med halvbloden tills på hösten det år de fyller ett år!

Tacksam för snabbt svar innan vi har fullblod/shetland och shetland/shetlandsföl på G!:eek:

Sv: När kastrera shettis?

Är ingen skillnad på när man ska kastrera en shetland eller någon annan ras. Så fort han har båda kulorna nere så kan du ringa veterinären. Har varit med om en kastrering (av shetland) på våren då han blev ett år.

Tack för svar. Jag kollar varje dag om den andra kulan också har trillat ner men än så länge verkar det lugnt. Kan kanske passa på att fråga dig också ang när/hur/var man kan få sin hingst bedömd för att se om han kan vara något avelsämne innan en ev kastrering? Det vore ju synd at kastrera honom om han visar sig vara ett bra ämne! Jag och faktiskt även många andra som tittat på honom tycker att han börjar bli riktigt snygg! Kan man visa honom som åring? Och förlåt en okunnig nu men utställning/premiering - vad är skillnaden?

Kommer i håg för många, måånga år sedan att vi åkte på premiering med vårt russsto m föl.

Du kan välja att visa honom på utställning eller en sommarpremiering. Det är egentligen ingen större skillnad. Man brukar få ett omdöme även på utställning om hingsten är ett ämne eller ej, i annat fall så kan man fråga domaren. Premieringen är dyrare än utställning och man brukar ha så mycket trevligare på utställningarna :)

Tänk på att ett resultat kan vara missvisande, många av de fina godkända hingstarna har visats med ganska dåliga utställningsresultat men sedan vuxit ikapp sig själva och visats på avelsvärderingen och godkänts där men ett hum om det är värt att ens pröva lyckan som hingst kan man ju få.

Liknande trådar

U
Hästvård Hej alla! Jag har ett stort problem när det gäller hagarna. Jag hyr in min häst hos grannen, han är en vallack på 2 ½ år. Kastrerades...
Svar
3
· Visningar
687
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama