När kan sto och föl flytta?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RebeccaLj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 815
R

RebeccaLj

Hej alla, jag går och väntar på att mitt fullblodsto ska föla :) . Är beräknat att komma här inom två veckor. Nu är det så att jag inte trivs med stallet och vill gärna flytta härifrån. Har inte vågat flytta stoet tidigare för jag tyckte det var för tätt på fölningen. Är det någon som vet när man kan flytta stoet med föl utan att riskera att det påverkar fölet för mycket?
Tacksam för alla svar...:)

Sv: När kan sto och föl flytta?

Vad jag vet får föl transporteras vid tidigast en veckas ålder, vid sjukdomsfall måste man ibland åka tidigare, men i normala fall. För några år sedan fick jag ett föl vars tilltänkta fölkompis tyvärr dog. Mitt föl var då två veckor och eftersom jag inte ville att han skulle gå hela sommaren utan fölkompisar flyttade jag då stoet och fölet och det gick mycket bra.

Jag bytte stall när mitt föl var 1 månad, vänta ut den månaden pga smittorisk.
Vi hade även med 2 kompisar från stallet så allt gick lungt till och de tyckte inte nya stallet var något konstigt alls.

Jag har samma problem! Har ett sto som ska följa i början av maj här i Dalarna och önskar flytta hem henne + föl till Norrköping så fort som möjligt efter fölning (ca 30 mil). Hur nära inpå skulle ni göra det? När resan är så pass lång och allt...

Jag flyttade mitt sto och hennes fölunge när han var ca 1½ halv månad.. Det gäller nog att ha stunt förnuft och följa reglerna som finns för tranport för föl.. Men vänta ialf en månad så den hinner få lite styrka och mamma och bebis känner varandra..

Jag har samma problem!

Vi hade två dräktiga ston en bit hemifrån och tanken var att de skulle gå ihop framöver. Nu blev det andra stoet kraftigt halt och flyttades närmare oss för att ägaren skulle ha bättre koll på henne.

Min tanke är att flytta efter men den stora frågan är när jag ska våga flytta på mitt föl... Det andra fölet är inte fött än och beräknas komma om ett par veckor så mitt föl borde lätt hinna bli minst en månad. Vad jag kan förstå borde det vara ok om jag flyttar i slutet av april. Det ska bli kul att ha honom lite närmre, det är lite drygt att köra 1,5 timma för att kika lite på honom...

Det kan väl aldrig vara bra att ha ett föl själv hela sommaren???

Mitt föl flyttades till bete när han var 3,5 vecka, resan tog cirka en timme inklusive att han fick åka färja. Det gick helt oproblematiskt och när vi öppnade transporten hade han lagt sig ner för att parera rörelserna. Han stod lös och hans mamma uppbunden. Jag tror inte hon vågade röra sig alls.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
538
Senast: Görel
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka