När kan man utan risk ta av eksemtäcket?

lokilind

Trådstartare
Bor i södra Sverige mellan vänern och vättern. Undrar när det är riskfritt att ta av eksemtäcket. Vet inte ens om min häst har eksem eller inte. klia sig första gången förra sommaren var då 4:a år och är svenskfödd. I år satte jag på honom eksemtäcke tidigt i våras och han har inte visat någon tendens till att klia sig. Tycker det skulle vara så skönt för honom att slippa undan eksemtäcket snart så att han kan tillgodose sig solen + att han börjar får megapäls :), han blir som en nallebjörn på vintrarna :D. Ska bli frost här i natt, dör eländena då???

Sv: När kan man utan risk ta av eksemtäcket?

Jag brukar säga 5 frostnätter i rad. Men igår tog jag av min ett regnkallt täcke så han fick gå naken och nu är det bara 5+ så jag är i valet o kvalet:crazy:. Eftersom inget regn är i antågande på några dar så sätter jag nog på det igen.

Först måste man undersöka hästen med hjälp av en vet och verkligen fastställa att exemet verkligen kommer från svinknott och inge annat!

Exem kan hästar få av plötsligt foderbyte, orolig miljö, stressig häst, skitig häst.
Jag vet alltför många som just har islandshäst som inte har tillgång till duschspilta och rakar inte heller sina hästar.Hästen är supersvettig efter ridning och så torkar hästen efter ett tag och så där håller man på.
Skulle jag gå till gymmet varje dag och svettas som en gnu och inte duscha på 6 månader så kan jag lova att till slut kommer nog även jag slia av mig håret. Eller till slut få löss i hästens fall pälsätare eller svamp.

Fast, jag har svårt att se att bristen på duschspilta skulle orsaka ett eksem som kommer tillbaka under samma förhållanden varje vår och som blir bättre med täckning ;) Då kan jag snarare se större risker med att man tvättar hästen för frekvent och orsakar fukteksem.

TS
Jag, som bor på Skaraslätta, tog av täcken för ca två veckor sedan. Det var en chansning men gick bra. Min totts står inne nattetid och har så gjort hela året. Behandlar fortfarande någon gång i veckan med klådstillande, mest av vana och förebyggnade. Han är även sprayad med insektsrepellerande. Vi har tur, det blåser så mycket att det inte är några bitare här.

Mitt försva svar skulle jag radera bort vet inte varför det kom upp.. så detta inlägget är de som igentligen skall vara kvar!

Första frostnatten när alla knott dör då kan du ta av tycker jag!
Skulle Jorunn få exem av knott så skulle jag nog göra följande

Aldrig ha henne ute om natten under sommartiden, alltid ha exemtäcke, smörja med mjukgörande salvor i man och svanshud.
Spraya med flugmedel
Samt duscha henne varje dag så hon inte luktar svett= svett drar till sig knott, fuktexem får inte en häst av att duscha varje dag
Jo om du inte rakar hästen. Har den en härlig tjock vinterpäls så kommer den inte torka längst in på 1 dag äns och DÅ riskerar man att få fuktexem. Så givetvis helrasar man hästen. Men tror inte många INTE rakar en isis som har tillgång till ridhus!=)

Se till att ha tillgång till ridhus så man kan rida under sommaren utan att ha en massa knott och andra bitande flyfän runt om kring en.
Samt att se till att ha tillgång till spolspilta och har man inte de så får man helt enkelt flytta.

Men de är ju MIN åsikt=)

Jag är sjukt pedant med min häst och duschar och smörjer och borstar och kollar igenom henne dagligen från topp till tå.

Skulle min häst inte bli nästintill symptomfri av min behandling skulle jag avliva min häst hur mkt jag än vill ha henne kvar.

Senast ändrad:

Det går inte lika bra med vanlig vattenslang? :angel:

Nej, jag håller inte med om att daligt dusch är essentiellt för hästen. Jag tvättar min med medicinsk schampoo/balsam varannan vecka ungefär, han har varit helt symtomfri i tre år. Givetvis täckad från mars till ungefär nu. Har aldrig stått i ett stall med varesig ridhus eller spolspilta.
Man kanske ska se mer till omständigheterna i det enskilda fallet än att basera allt på förekomst av ridhus/spolspilta.. ;)

Alla knott dör inte på en frostnatt. Vissa sega jäklar överlever (evolution!).

Oj då! Hur många har tillgång till de förutsättningarna du beskriver, ridhus och duschspilta. Inte jag i alla fall och inte vill jag ha det heller :). Älskar att vara i naturen med min häst. Helrakar inte min häst heller utan enbart i fram på halsen/bogen så att jag kan ha honom otäckt under vinterhalvåret då han får gå med täcke resterande del av året. Han går på lösdrift och mår utmärkt av det. Tror jag chansar på att ta av täcket nu, är väldigt öppet där jag bor och krypen blåser bort + att de har möjlighet att söka skydd för insekter i form av lösdrift. Tack för svaren!!

Först måste man undersöka hästen med hjälp av en vet och verkligen fastställa att exemet verkligen kommer från svinknott och inge annat!

Exem kan hästar få av plötsligt foderbyte, orolig miljö, stressig häst, skitig häst.
Jag vet alltför många som just har islandshäst som inte har tillgång till duschspilta och rakar inte heller sina hästar.Hästen är supersvettig efter ridning och så torkar hästen efter ett tag och så där håller man på.
Skulle jag gå till gymmet varje dag och svettas som en gnu och inte duscha på 6 månader så kan jag lova att till slut kommer nog även jag slia av mig håret. Eller till slut få löss i hästens fall pälsätare eller svamp.

Skulle hästen få eksem av svett så skulle alla hästar ha eksem:cool:
Man får inte löss av svett heller. Skitiga hästar får inte eksem av det heller.

Jag tycker att "regeln" på 5 frostnätter brukar vara ganska bra. Här i värmland har vi riktigt mycket knott nu blåsfria dagar där jag har min häst, så här omkring skulle jag ha täcke ett bra tag till!

Upplysningsvis går det utmärkt att duscha hästar utan duschspilta, det är inte direkt bra att duscha en eksemhäst varje dag, inte för risken fukteksem men för att det torkar ut huden gör den kliig och spär bara på eksemet.

Är det inte bättre att ha tillgång till tvättmaskin än duschspilta förresten? Snuskiga eksemtäcken är bra mycket värre än hästar som blir svettiga (och vem sjutton rider sin häst svettig var dag? En vilodag då och då skadar inte.)

Tål hästen inte att ridas ute pga knotten då är det nog dags att avliva den eller ställa av den. Det är inget liv för en islandshäst att harva runt i ett ridhus varje dag, inte för någon häst för den delen.

För övrigt så duschar jag delvis min häst på sommaren för att hon ska få rulla sig och få lite dam och lera i pälsen, det är ett ypperligt insektsskydd, nu har hon inte eksem så då funkar det.

Vår svarta häst kliade sig hos förre ägaren, han har täcke under den värsta insektsperioden här hos oss. Kliar sig hos oss inte mer än vem som, men tycker det är jobbigt med "bitare" och då kliar han så det blir lite borstigt i svansen. Har inte haft täcke på, kanske, drygt en månad nu.

Vår bruna häst kliade sig också hos förre ägaren, men han kliar av man och svans om han inte skyddas och får sår som måste smörjas. Han har täcke och oftast även huva från det att jag upptäcker flygfän i luften tills jag inte längre ser några. I år har jag dock redan tagit av täcket, för någon vecka sedan. Visst finns det liite kryp kvar, men det ser... rent ut om man tittar på luften. Än så länge - peppar, peppar - har han inte börjat klia sig. Det var faktiskt värre när han hade täcke sista veckorna...

Vi hade ett par frostnätter för någon vecka sedan. Nu har jag tagit av eksemtäcket. Hästen har inte kliat något sedan dess.

Han går på lösdrift och råkar han märka av någon insekt, så går han in i ligghallen. Där i mörkret får han vara ifred.

Han fick ganska mycket eksem redan i våras, innan insekterna hade kommit. Misstänker att han fick eksemet av gräset.

Det har jag däremot svårt att tro på, insekterna kommer väldigt tidigt vare sig man vill tro det eller inte. Men vi hade knott i mar månad trots att det låg snö kvar på sina ställen, och i mellan Sverige. Skulle hästen bli allergisk mot maten, då är det nog riktigt illa.

Höll precis på att posta exakt samma ord så plus ett på det.

Jag bor i samma område och tog av täcket på min för ungefär 2 veckor sedan. Det gick bra, men liksom du har jag en häst som jag inte riktigt vet om faktiskt har eksem orsakat av knott. Hon hade kliat sig lite en dag i somras och sedan dess har jag haft täcke på henne dygnet runt.

Liknande trådar

Islandshäst i samband med medicinering eller dyl? Nu tänker jag ta upp en sak som jag själv tycker är rätt intressant. Att islandsfödda hästar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 197
Senast: Draumsyn
·
S
Islandshäst Min häst har ju nån typ av väldigt lindrigt eksem, som hon fick förra året. Mankammen blir lite bucklig ibland (huden blir ej förändrad...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: wizo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka