Sv: När kan man börja utbilda en unghäst?
Jag tycker att det är väldigt viktigt att man inte stressar hästen när det handlar om utbildning, man får försöka "känna av" läget för att veta när det är dags att introducera nya saker. Jag började tömköra min häst på allvar i januari, hon är två år i år och jag tyckte att tömkörning var en bra start innan jag rider in henne. I början hade jag en person med som ledde henne medan jag gick efter och höll i tömmarna. Nästa steg var att ta loss grimskaftet och låta min medhjälpare gå före utan att leda. Sedan avancerade han allt längre bak, och hästen fortsatte att gå framåt. Annars kan det ibland vara svårt att få hästen att gå utan att någon är före. Jag kände när hon var redo att gå utan sällskap (förutom mig själv då). Jag använder mig inte av hjälptyglar eller spö, utan jag tycker att ju färre "hjälpmedel" desto bättre. När man ska börja träna öppna och sluta är också individuellt. Men tänk på att inte försöka jäkta fram resultat, det är bättre att hästen går några få steg i öppna eller sluta i början, och fungerar det inte, låt hästen vila från övningen ett tag och fundera lite över hur du presenterade idén för honom/henne, och varför det inte gick. Gör sedan om övningen på ett annat sätt. Det här blev väldigt mycket, och jag vet inte om du fick någon hjälp av det, men jag hoppas det. Skriv gärna om det är något mer du undrar. MVH//Ebba