När kan man börja utbilda en unghäst?

Tuvalisan

Trådstartare
Med utbilda menar jag longering, tömkörning, löshoppning, öppnor och slutor från marken mm mm, samt användning av ev. hjälptyglar, vilken jag inte är en så stor anhängare av, bara en fråga. tacksam för svar!

Sv: När kan man börja utbilda en unghäst?

Tuvalisan skrev:
Med utbilda menar jag longering, tömkörning, löshoppning, öppnor och slutor från marken mm mm, samt användning av ev. hjälptyglar, vilken jag inte är en så stor anhängare av, bara en fråga. tacksam för svar!

Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på din fråga, för du klumpar ihop övningar av mycket olika svårighets grad för hästen, så det går inte att svara generellt.
vad anser du att longering utbildar hästen i först och främst?
tömkörning och löshoppning kan man börja med runt 2-3 års ålder. Öppnor och slutor är svåra röresler som kräver att hästen har styrkan att samla upp och balansera sig, och förstår hjälper på ett annat sätt - det kommer senare i utbildningen och beror på hur du tränat och utbildat hästen tidigare, när den är redo för sådant.

hjälptyglar? varför klasas det ihop med hästens utbildning??? förstår inte över huvud taget?????!

Jag bara tog några generella exempel på olika övningar man kan använda. Longering använder iaf jag mkt till att hästen ska hitta sin balans och kunna balansera upp sina gångarter på en volt. Utifrån longeringsvolten kan man göra många olika rörelser framöver. Fast jag föredrar löslongering. Ser det inte som ngt problem i lagom utövande.

Varför så negativ, jag bara frågade lite försiktigt om vad alla ni tror och vet vad och när man ska börja med olika saker med unghästar.

tyckte du skrev väldigt rörigt, och kan inte annat än hålla med Mackan, det är väldigt individuellt för olika hästar oxå när man kan börja med olika övningar.

det är ju väldigt induviduellt. Många proffisionella inridare rider ju kanske in en häst på bara några månader, medans för en annan dödligt kanske det tar längre tid eftersom man jobbar och inte kan lägga så mkt tid på engång.
Longering är ju en bra början, men man kan ju också ut och gå, och även jobba annat från marken.
Innan man börjar med några"konster" så ska man ju sträva efter att få hästen att ärligt bjuda framåt och söka sig nedåt.
Hjälptyglar är ju inget att fokusera på. Jag har ridit in min pålle utan minsta hjälptygel och det har funkat hitils.

jag rekommenderar boken "unghästar" skriven av Ingrid Andersson och Charlie Lindberg!! Mycket bra bok, läste ut den på ett naffs!

Jag tycker att det är väldigt viktigt att man inte stressar hästen när det handlar om utbildning, man får försöka "känna av" läget för att veta när det är dags att introducera nya saker. Jag började tömköra min häst på allvar i januari, hon är två år i år och jag tyckte att tömkörning var en bra start innan jag rider in henne. I början hade jag en person med som ledde henne medan jag gick efter och höll i tömmarna. Nästa steg var att ta loss grimskaftet och låta min medhjälpare gå före utan att leda. Sedan avancerade han allt längre bak, och hästen fortsatte att gå framåt. Annars kan det ibland vara svårt att få hästen att gå utan att någon är före. Jag kände när hon var redo att gå utan sällskap (förutom mig själv då). Jag använder mig inte av hjälptyglar eller spö, utan jag tycker att ju färre "hjälpmedel" desto bättre. När man ska börja träna öppna och sluta är också individuellt. Men tänk på att inte försöka jäkta fram resultat, det är bättre att hästen går några få steg i öppna eller sluta i början, och fungerar det inte, låt hästen vila från övningen ett tag och fundera lite över hur du presenterade idén för honom/henne, och varför det inte gick. Gör sedan om övningen på ett annat sätt. Det här blev väldigt mycket, och jag vet inte om du fick någon hjälp av det, men jag hoppas det. Skriv gärna om det är något mer du undrar. MVH//Ebba

Jag tror också att man måste kunna känna av vad hästen är redo för. Jag har en hingst som blir ett nu i maj. Inte så gammal än alltså, men jag anser att här kan du börja med at bara vänja hästen vid så mycket saker som möjligt. Jag är ute och går med honom ganska ofta i skogen så att han får röra sig i lite olika terräng. Jag tar in honom själv och pysslar om honom så att han lär sig att stå ensam i stallet. Jag har även lasttränat honom. Vi har gått över lite bommar, och så har jag även gått bakom med tömmar i grimman och börjat styra honom lite på det sättet. Då har jag haft någon som leder honom framför samtidigt. Jag har inte haft träns på honom än, tycker inte det är sådana saker som är det viktigaste just nu. Slänger lite täcken och sånt över honom ibland, jag har också lagt på han en shettis-sadel några gånger. Jag funderar på att lägga på han en sele snart också. Och så tänkte jag att jag ska börja lösgallopera honom någon gång i veckan. Väldigt kort stund. I höst ska jag börja tömköra honom på riktigt med träns och allt, sen framåt våren har jag tänkt köra in honom. Sen blir det att köra lite och även börja löshoppa lite fram tills nästa höst när det är dags att börja rida. Men som du märker så gör jag ganska mycket med min häst redan nu, men jag låter ändå honom bara gå i hagen några dagar i mellan för att han ska få smälta allt lite. Och ibland kan det gå längre tid innan jag gör något, och då brukar man märka en stor skillnad, precis som han har gått och funderat och fattat vad det är han ska göra.

Jag ska också låta honom gå på bete hela sommaren och inte röra honom alls i princip. Då ska han bara få leka.

Ja det här blev ju lite långt men jag hoppas du kanske fick några tips, nu vet jag ju inte hur gammal din häst är.

Min häst är förresten korsning mellan connemara och fullblod. Blir nog runt 1.60. Så nu vet du det ifall du undrade...

Lycka till med din unghäst!:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama