När kan man börja ge katten p-piller?

lulski

Trådstartare
Hur gammal måste katten vara för att man kan börja ge den p-piller? Och är dessa receptfria eller måste man ha recept från vet?
 
Sv: När kan man börja ge katten p-piller?

Jag avråder starkt från att ge katten p-piller, då det leder till en mycket högre risk för cancer och andra hemska biverkningar. Kastrera henne istället, så slipper du en massa problem!
 
Sv: När kan man börja ge katten p-piller?

Skall du ta någon kull med kattungar? Om inte så kastrera katten. P-piller ökar risken för juvertömörer och liknade. Sen är det inte någon 100% säkerthet utan katten kan kräkas upp P-pillert och riken för en dräktig katta är stor. Kastration kan göras tidigt, ofta när katten är ungefär halvåret.
 
Sv: När kan man börja ge katten p-piller?

Du måste ha recept från veterinär. Tänk på att bara använda p-piller under en kort period. Långvart bruk kan orsaka livmoderinflammation, juvertumörer och diabetes mellitus. Går katten ute är det även viktigt att inte släppa ut henne direkt efter hon fått sitt piller eftersom de kan spy upp pillret när de kommit ur (de lägger en hårboll och så följer pillret med).
 
Sv: När kan man börja ge katten p-piller?

Tack för era svar, men ingen svarade egentligen på min fråga ;) Från när kan man börja ge katten p-piller?

Jag är medveten om problematiken med användandet av p-piller till katt men jag ska troligtvis ta en kull på henne och fram tills jag bestämt mig får hon gå okastrerad.
 

Liknande trådar

Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
653
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
577
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
643
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp