När kan jag måla en gång till?

Blandrastik

Trådstartare
Målar fönster, man måste ju ha semestern till nåt.

På burken står, klibbfri 4 timmar. Övermålninsbar 24 timmar. När kan jag måla ett varv till? Måste jag vänta 24 timmar, eller är det om man ska måla över med en annan färg?
Å vaddå klibbfri, vad är det man ska kunna göra då?

Nån?

Sv: När kan jag måla en gång till?

Klibbfri innebär att det inte längre är risk att det fastnar ett pälsstrå eller annat smuts i ytan. man kan vistas i rummet helt enkelt, men inte ställa saker på den målade ytan. Övermålningsbar innebär som det låter att det är så lång tid du måste vänta innan du målar en gång till, annars löser det andra färglagret liksom upp det undre och då blir det inte fint. Tro mig, jag har varit för ivrig inte orkar vänta ut torktiden och det ångrade jag rätt snabbt...

Tack!

Måla fönster heter det. Skrapa, olja, vänta, foga, vänta, grunda, vänta, ett varv till vänta.....
Sån tid det tar.

Det är verkligen A & O att välja rätt färg. Vi hörde med målaren vad han föredrog till fönster, vi har varit otroligt nöjda. Yrkesmålarna vill ju gärna ha övermålningsbart m e m omgående, och det var den verkligen. Han målade fönstren förra året, ser kalas ut (specialbruten vit), vi har målat själv i år (tillbyggnad).

Grundfärgen suger luva att lägga på, men när det väl är överstökat är det lugna gatan med slutfärgen. Ingen billig skitfärg, men jag tycker det betalar sig i slutänden (särskilt om man betalar en målare för att göra det). Återstår att se hur det ser ut om 10 år ;)

Det blev Flügger. Men det behövs Valium och mental träning innan man ger sig på deras grundfärg. Anse dig varnad :D

Jag brukar måla andra lagret snabbare än vad som står angivet om det är varmt och soligt ute. Det har alltid fungerat för mig :D

Första gången jag ger mig på nåt sånt här. Var i alla fall i målarbutiken och handlande, inte typ jem och fix. Så jag tror jag har bra grejer.

Köpte nåt sort kitt speciellt till gamla fönster, tyckte först det stod torktid 14 timmar, det står 14 DAGAR! Suck...vänta och vänta

Liknande trådar

Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
14 014
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 915
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar