när kan dom börja följa med till olika ställen?

U

Uddatyp

hur gammal och hemmastadd ska valpen vara innan man kan ta med dom till olika ställen typ stallet o så?

hur länge ska man liksom vänta?

Sv: när kan dom börja följa med till olika ställen?

Vår lilla tjej var med i stallet redan första veckan. Dock är det nu lite kallt, så jag får tvinga med husse också (inte det lättaste, till stallet) så han kan värma henne lite i mellanåt.

Ridhuset var hon med i redan en vecka senare, när jag och hon satt på läktaren.

Lika bra att vänja dem succesivt redan från början, bara korta stunder.

Sv: när kan dom börja följa med till olika ställen?

Inte alls, så länge valpen inte blir skrämd. Kanske att valpen bör få vara hemma första dagen och ta det lugnt (Hämtningsdagen) men sen är det bara att köra på. Mina valpar har alltid fått följa överallt, på stan, bussar, tåg, stallet, brukshundsklubben o s v från första dagen. Jag ömkar aldrig med valpen, låt den undersöka det som den anser vara farligt och gå sen vidare som om inget hade hänt. Tänk gärna på att du själv tittar på det som är farligt och är vänd emot det, dina signaler är viktiga. Olämpliga ställen för en liten valp är större folkmassor (trampningsrisken) och nyårsfirande (jättehöga ljud ö h t). I övrigt så låt den vänja sig vid allt från början, det är bara bra om du kan ta med valpen ner på t e x tågstationen och sitta där en stund. Gärna tills den somnar, då vet du att den klarade och slappna av där och litar på att du håller koll under tiden.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 027
Senast: MML
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Roheryn
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka