När i löpet ska man para?

simpan

Trådstartare
Som rubriken avslöjar så funderar jag på NÄR i löpet tiken ska paras?
Om jag ska passa in resan till hanen så att hon inte behöver vara där så länge, när är lämpligast att åka.
Och så- NÄR börjar man räkna dagar? Är det när de första små bloddropparna kommer eller när det när man några dagar senare verkligen kan konstatera att hon löper (lite uppsvälld bak plus lite mer blod som kommer, dock ej så mkt som när hon är "helt igång").

Sv: När i löpet ska man para?

Mellan dag 10 och dag 14 brukar det vara lämpligt att åka till hanhunden.
Det är ju dock väldigt individuellt när de är mottagliga.
Löpet börjar när tiken börjar blöda.

Vill du vara säker så kan du göra progesteronprov hos veterinären.

Är jätte olika från tik till tik, vet en tik som inte var villig förän på 18:e dagen. Men leta upp någon hane och kolla om hon ställer upp sig, måste va det bästa och mest effektiva sättet!

Lite off-topic, men stämmer det som jag fick lära mig som barn, att en tik som paras tidigt under löpet oftast får fler valpar än tikar som paras sent i löpet?

Inte vad jag har märkt i alla fall. Det beror nog snarare på om tiken blir parad en eller flera gånger (om man inte lyckas träffa exakt rätt med den första parningen och miljön för spermierna är så perfekt att de lever länge i väntan på att fler ägg ska släppas)

Beror ju lite på vad du betecknar som tidigt respektive sent i löpet också..?

Det tycker jag låter mycket underligt, det finns ju ingen logik i att en tik som paras "tidigt" skulle få fler valpar än en som paras "sent" (ganska odefinierade begrepp för övrigt, vad räknar man då som tidigt/sent?). Det enda vettiga jag kan se i det är ju att det generellt sett är bättre att para något för tidigt än något för sent eftersom spermierna överlever bättre om de måste invänta äggen än tvärtom. Det kan ju vara så man menar, kanske.

Annars är ju min personliga tro att en hel del tomma tikar kan bero på att tikarna blivit parade för tidigt i höglöpet. Man tror att så fort tiken börjar vika svansen är det bråttom att få henne parad, att alla tikar bör paras mellan 9-11 dygnet "som det står i böckerna". Många tror att det är JÄTTESENT att para på 14-15 dygnet - vilket det oftast inte alls brukar vara, enligt min erfarenhet.

Ja, det är nog det jag lärt mig också, att det ska paras så fort tiken visar tecken på höglöp, för då "blir" det många valpar, och när det gått fler dagar "blir" det oftare färre valpar. Jag vet ju som sagt inte huruvida det är sant, men i en bok jag har paras en tik två gånger med ett år emellan - första gången parades hon tidigt och fick en hel drös valpar, och andra gången gick inte parningen så bra så det tog rätt många dagar innan hanen träffade rätt, och den gången blev det bara hälften så många valpar som föregående gång. I boken står också klart och tydligt att en tidig parning oftare leder till fler valpar och tvärtom.

Tiken kan ha ägglossning mellan dag 5 till 25 ! Ska du åka långt till hanen, ta blodprov så du vet när det är dags att åka.

Eftersom äggen mognar efterhand är det bra att para tidigt och sedan efter 2-3 dygn igen om man vill ha maximal kull. Då prickar man så många mogna ägg som möjligt.

Personligen tycker jag dock att stora kullar är jobbiga för tiken och parar hellre med bara en parning. Sist ledde det till en bautakull ändå...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 718
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 509
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 978
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 626
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar