Når hesten får smalere manke... Alltid noe fel?

S

sleepy

Islandshesten min har gått fra 110 grader til 90 grader i mankevinkel det siste året! :confused: Riktignok var han tjukk da han var 110 grader, men likevel er det konstig at det har "vokst fram" en manke. Det er en pen liten manke, ingen fordypninger eller noe, den ser sunn og riktig ut.

Han gikk med for smal sal hos forrige eier, dvs 1 1/2 år siden. Hos meg har han IKKE gått med for smal sal, og han har blitt ridd mye barbak og med bomløs sal.

Han blir ridd i terrenget nesten hver dag, og jobbet i dressur nesten hver tur.

Han har fått mye muskler i løpet av det siste halvåret, derfor er det så konstigt at manken blir smalere? :confused:

Min kompis opplevde det samme med sin 4-årige welsh da han endret fasong fra "unghestkropp" til "voksenkropp". Hun mener det er det samme som skjer med min hest. Min hest ble åtte år i sommer. Han gikk vill på island til han var 4 1/2, så han har vokst sakte (slow).

Betyr smalere manke alltid at noe er galt, eller kan det være naturlig? Kan ikke fatte hva som skulle være galt... :confused:

Sv: Når hesten får smalere manke... Alltid noe fel?

Ju mer en häst börjar använda bakdelen och ta vikt på denna så lyfter sig hela ryggraden och därmed manken uppåt. Framben och bog sitter ju inte fast i ryggraden utan när ryggen stiger så blir manken högre.Det är ett positivt tecken mao.
Man får kolla annat oxå, tex ska ju lansmärket bli mindre och mindre i samband med att manken höjs. Blir lansmärket större så är dte fel.
Har du nån bild på före och efter så att säga?

Dette var interessant! :) men hva er "lansmärket"? Har tyvär ingen bild på "före", men kan ta bilde av han en av dagene som kommer. :bump:

Blir hela hästen högre då också alltså? Dvs får högre mankhöjd om man mäter den? Står själv och kliar mig i huvudet ang mitt hbl-stos plötsligt högre och smalare manke. Hon får fri tillgång på hösilage och trycker i sig närmare 20 kg...i början nästan det dubbla! Hon är väldigt rund om magen, men inte på ett hängigt sätt utan rund åt sidorna. Hon är dessutom lågdräktig. Fina muskler överallt och t.o.m. frambenen har blivit mer musklade + halsen är bredare. Men manken ser som sagt högre och smalare ut!

Vet inte om det kan spela in, men det gör det säkert, men när jag köpte henne i slutet av augusti så var hon felverkad och halt och rörde sig inte som hon skulle. Efter att vi verkade henne lite bättre så har hältan försvunnit och hon både travar och galopperar ledigt i hagen. Hon har mycket snygga spontangalopper från stillastående nu!

Lansmärke?

har samma sak men min islänning.
har bytt till ett smalare koppjärn för att hela sadeln började att tippa fram.
även manken har blivit mer framträdande.
jag har ochså varit lite undrande över varför sadeln inte passade längre.
han har gått ned i vikt men det kan ju inte vara hela sanningen, när sadeln inte passade längre.
skönt att höra ett positivt svar på fenomenet.
jag har ochså märkt att han sliter mer på bakskorna nu.

Lansmärke, en liten fördjupning precis mellan manke och hals. Vissa har framträdande lansmärke (vilket inte är speciellt fint), på andra ser halsen ut att ha en fick båge med ett knappt framträdande lansmärke. Jag antar att riddarna la lansen precis där, i alla fall om man ska lyssna på namnet?!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 261
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Så min lille hest er øm i mage muskulaturen, og jeg lurer på å kjøpe en ny gjord til hoppsadelen. Finnes det noe ala Eric Tissant...
Svar
7
· Visningar
647
Senast: MimmiNO
·
Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 338
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka