När hästen är såld..

Totola

Trådstartare
Sålde förra hästen för ca 2 år sedan men har fortfarande kvar en del utrustning. Nu när utrymmesbristen hemma är ett faktum (överfullt på vinden, i skrubben och i KÖKET:crazy: ) börjar man tänka om på det där med vilken utrustning man ska spara.
Jag har några saker som jag verkligen inte tänker skiljas från för att det bara skulle bli besvärligt (eller dyrt) att skaffa nytt;
*Ridkapsonen (i form av en nosgrimma i nylon med teddyfoder under nosdelen, en kompis som är duktig på att sy träns i nylon specialsydde den till mig:love: )
*Träns gånger två (ett gammalt träns som trots sin billiga inköpspeng hållit sig väldigt fräscht, gillar gammalt läder, ett stübbenträns jag köpte begagnat som jag brukar ha dom gånger man rider på stång för att slippa byta bett emellan)
*Lite "bra att ha"-ryktsaker för att slippa akutköpa detta om man får för sig att skaffa häst + ryktlåda.
*Minst 2 par ridskor/ridstövlar, hjälm, ridbyxor
*Teddypadd + voljock som jag brukar använda ihop vid barbackaridning - urmysigt! :)
*Vissa sadeltillbehör (webbers och islandsstigbyglar som matchar teddyvojlocken, ett par paddar som kan vara bra att ha till bomlösa sadlar)

Resten borde jag kunna dissa.
MEN nu till den stora frågan; är det värt att skaffa en bomlös sadel (en mjukare variant som är lätt att passa in) redan nu trots platsbristen och trots att jag inte vet hur/när/om jag kommer skaffa en ny häst? Är inne på att börja rida igen på ett eller annat sätt, som medryttare eller sporadiskt på kurser/ridskola tills jag får möjlighet att skaffa egen häst. Filosoferar som så att NU har jag råd, och skulle man skaffa en häst kanske man inte har råd att leta efter den optimala sadeln för just den hästen på en gång.

Om fråga nummer två: Vad tycker ni är "bra att ha"-saker och vad är bara överflödigt/onödigt platskrävande?

Sv: När hästen är såld..

Jag har mkt bra att ha saker, fast jag rensade i sommras. Sånt som jag tycker är bra att ha: träns, tyglar, bett, stigläder, stigbyglar, täcken, grimmor och sadlar i vissa fall. Sen när man börjar ha massor av de här bra att ha sakerna så kan man slänga/sälja/ge bort en del. Så gör jag eftersom mitt lager av bra att ha saker brukar bli större och större av nån konstig anledning :)

15-20 grimmor tycker jag börjar vara för mkt så nu ska jag göra en rensning och se vilka som skulle kunna slängas. Täcken har jag oxå nåt som jag ska klippa bort spännena ifrån och slänga, spännena ska sen sys på ett som är helt men utan spännen. Träns använder jag faktiskt alla, hästarna har 3-4 st var med olika bett och för olika ändamål (ridning, körning, tömkörning osv). Bett sparar jag alla, utom ev dubbletter (varför har jag flera prick likadana bett?).

Benlindor är ex på sånt som jag tycker är onödigt att spara, de slits och är billiga i inköp som nya. Samma med billigare benskydd. Har man dyra som är i bra skick så tycker jag spara. Samma med schabrak - spara dyra som är i fint skick och kasta resten.

Lite så tänker jag men det hindrar ju inte att sadelkammaren ständigt är full av grejer.

Sålde min ponny fär knappt ett årsen och valde att skicka med allt i ponny storlek. Skulle köpa storhäst och kände att det nog fick bli en väldigt liten storhäst om den skulle ha 1,25 täcken :crazy:
Gav bort andra onödiga saker till vänner, typ halvtomma glanssprayflaskor och boots i ponnystl. Resten (paddar, några större schabrak, borstar...) sprade jag tills alldeles nyligen, eftersom vi ska flytta och det känns väldigt konstigt att dra med sig massa saker som jag vet att de bara kommer ligga. Nu har jag bara kvar en filt och en longerlina (man vet ju aldrig...)
Spara det som du tycker att du behöver.

Jag brukar rensa ut när den 'enda' med aktuell storlek försvinner, eller saker som inte fungerar på någon av de andra hästarna.

Det har hänt att jag X år senare står där med en häst i den sizen iaf :crazy: MEN jag har faktiskt ändå aldrig ångrat att jag sålt av. Ta som nu när det idag kommer en åring. Jag hade massor av grimmor i rätt storlek som den lille kunnat ha, men som jag sålde. Men helt ärligt, nej jag saknar dem inte. Inte heller allt annat i rätt size jag sålt genom åren. Det enda som 'känns' är det fiiina tränset jag NYSS sålde, som var fel storl redan i inköp för mina men jag länge hoppades på. DET hade jag velat ha kvar, men det känns nog mest så bara för jag sålde det typ i förra veckan.

Men i övrigt, så nej jag ångrar inte att jag inte sparat täcken och grimmor och sånt, varken nu eller i andra lägen där jag insett att 'det skulle passat' ångrat att det inte fanns kvar.

När jag sålde min ponny skickade jag med all "basic utrustning", som sadel,träns,1 täcke av varje "sort". Resten sålde jag. Kvar blev grejer som Schabrak, borstar, longerlinor, paddar, benlindor och whatever som kan passa till en storhäst också. Sånt kan man spara på, tycker jag, sånt som man vet att en ny häst kommer kunna ha.

Om fråga nummer två: Vad tycker ni är "bra att ha"-saker och vad är bara överflödigt/onödigt platskrävande?
Det mesta är faktiskt inte "bra att ha". Bättre med slantarna på banken tills det är dags nästa gång (undantaget "specialgrejjor" som inte går att få tag i).

Du vet ju inte storlek på kommande häst, och då faller en hel del grejjor. Se till materialen, så blir de gamla eller måste underhållas under lagringen. Sälj nu, så får du bättre än när grejjorna är supergamla.

Och utvecklingen går framåt - det vi använder i dag kanske vi inte ens vill ha om fem år. Räkna dessutom på vad extra lagringsutrymme kostar ;)

Jag håller inte alls med dej...

För bättre kvalitet än på dom grejorna jag har kvar som är från 40-, 50-, 60-, och 70-talet går inte att få tag på numera...

Säljer jag något så är det grejor som är yngre än 10 år...

Dessutom så behåller jag alltid "tävlingsutrustningen" i varje storlek, för det är oftast den som kostat mest i inköp.

Och att säga att jag inte kommer att behöva den eller den storleken mer fungerar inte heller...
Som exempel: På 80-talet drog mitt fullblod träns i ponnystorlek och 115 cm i täcken... Nästa häst drog xfull i träns och 155 cm i täcke...
Nuvarande hästar i stallet drar allt från ponny/cob i träns till full, och täcken drar dom allt från 115 cm till 145 cm.

Slutsats är att jag sällan behöver köpa nytt bara för att jag byter häst.

Fast då räknar jag saker som schabrak, lindor o.dyl. som förbrukningsvaror som behöver ersättas regelbundet.

Egentligen filosoferar jag som du - att det är så lite som möjligt som ska sparas. Men samtidigt är jag nostalgisk av mig, petig med utrustningen och mycket snål när det kommer till att köpa nytt, oavsett om jag har råd eller inte :p

Alla täcken är som sagt sålda eftersom de tar väldigt mycket plats, även så var de ganska nya och fräscha så det kändes som att man kunde få sig en slant för dom, är även beredd själv att köpa bättre begagnat om man väl ska köpa nytt sen.

Allt i läder som jag tidigare har använt (dvs inte sånt som bara varit undanskuffat för att man inte använde det ens när man hade kuse) har jag sparat, utom lädergjorden eftersom det endå är risk att man får skaffa en ny storlek och den var ganska billig i inköp. Älskar gamla lädersaker som man sköter väl, hatar nytt läder som ännu inte är insmort och inridet :p
Sadel skulle jag EGENTLIGEN vilja ha (att döma av mitt ursprungsinlägg) eftersom jag ändå bäst gillar bomlösa mjuka sadlar som brukar passa de flesta hästar. Även nån gång när jag tagit lektion på ridskolehäst eller ridit någon bekants häst har jag tiggt till mig att få använda egen sadel.. Men nu har jag ju ingen och funderar på att köpa :angel:

Egentligen alla saker som är fräscha och såna saker man *måste* ha om man skaffar häst skulle jag vilja ha kvar... Kanske har hamstringstendenser ändå :p

Men Palle och Totola, jag menar inte "sälj ALLT" - dock "gallra hårt" ;) för självklart finns unika saker. Men allt är inte det och jag vågar påstå att t ex sadlar BLIR bättre med utvecklingen, än de som tillverkats för t o m bara tio år sedan.

Kan tillägga att jag inte är en "samlare" ens till hästen jag har. Han har 1,5 träns kan man säga. Delar som är väldigt gamla, men fint läder och nåt nyare komplement (annan nosgrimma).

Ang. dina funderingar att köpa sadel nu, redan innan du har/ vet när du kommer att köpa häst känns dumt! Även om det är en bomlös du vill ha, så efter vad jag har förstått så har även de lite olika passform och alla bomlösa passar inte på alla hästar.

Att den sen ska hänga x antal månader/år gör ju att den tappar i värde även om den inte används. Visst kan man då sälja den om det visar sig att den inte skulle passa, men vore det då inte bättre att öppna ett nytt bankkonto sätta in pengarna för vad en sadel kostar idag och öronmärka dom pengarna till en sadel?

Att den sen ska hänga x antal månader/år gör ju att den tappar i värde även om den inte används. Visst kan man då sälja den om det visar sig att den inte skulle passa, men vore det då inte bättre att öppna ett nytt bankkonto sätta in pengarna för vad en sadel kostar idag och öronmärka dom pengarna till en sadel?

Fast man kan ju köpa en sadel som redan är lätt begagnad? :p Alternativet för mig är att skaffa en barbackapad, då har man ju ändå något och slipper akutköpa när det väl blir dags.
Angående passformen så finns det ju de mjuka varianterna där det bara är framvalvet som behöver passa, men det kan man oftast ta ur och stoppa med något mjukt i värsta fall. Sen finns det de fastare varianterna som kan vara svårare att passa in eftersom de inte formar sig lika mycket.

Nja att sadlarna blivit bättre är då inte min erfarenhet...

Mina gamla sadlar behöver jag bara kolla att bomvidden och rygglinjen stämmer, och ev. stoppa om den något.

Nyare sadlar passar ändå inte även om det är rätt bomvidd och rätt rygglinje...

Dessutom är lädret av sämre kvalite och sömmarna släpper m.m. på nyare sadlar... oavsett prisklass...

Men men, var och en har sina favoriter ;)

Liknande trådar

Gnägg Några fler här inne som känner igen sig, som är hästägare men tillfälligt står utan häst, och genomsyras av känslan av att inte vara...
Svar
1
· Visningar
810
Senast: Tingeling
·
Utrustning Jag har precis rensat ut det sista efter Pinky som togs bort för 3,5 år sedan nu. Täcken som till en början sparade för att ha åt...
2
Svar
26
· Visningar
2 352
Senast: majabergman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar