När hästen är elak mot andra hästar...

L

Lillkaris

Mitt sto är väldigt elak mot de andra hästarna i stallet, hon är ledarstoet och visar det så ofta hon kan. När jag rider med någon annan hotar hon den andra hästen när den är inom räckhåll. Förutom att det är tråkigt att inte kunna rida jämte annan häst. så är det farligt, hästen har sparkat både mig och en annan i stallet då hon trodde att vi var en annan häst (en annan häst stod bakom och min häst hotade denna, när jag sedan skulle flytta på henne trodde hon att det var den andra hästen och satte ett rejält hovavtryck på mitt lår).

Så, hur ska jag göra? ska jag säga till henne när hon är elak mot andra hästar?

Sv: När hästen är elak mot andra hästar...

en bra ledarhäst är ju inte elak mot andra hästar! En kompis hade ett sto som var precis som du beskriver din häst men hon hade fruktansvärt dåligt självförtroende och var egentligen ganska ranglåg. Jag har varit på kurs med Lisbeth Johnsson och hon tipsade någon på kursen om hur man kunde göra, så det kanske finns att läsa om det i hennes bok eller om det går att maila till henne. det är ju inte roligt med en "elak" häst! :crazy:

Tudord skrev:
en bra ledarhäst är ju inte elak mot andra hästar! En kompis hade ett sto som var precis som du beskriver din häst men hon hade fruktansvärt dåligt självförtroende och var egentligen ganska ranglåg. Jag har varit på kurs med Lisbeth Johnsson och hon tipsade någon på kursen om hur man kunde göra, så det kanske finns att läsa om det i hennes bok eller om det går att maila till henne. det är ju inte roligt med en "elak" häst! :crazy:

Precis! Det TS beskriver är ett försvarsbeteende av en häst som är osäker gentemot andra hästar. Ett "ledarsto" behöver aldrig hålla på så.

Klart du ska säga åt henne, när hon bråkar med andra hästar när du/människor är med! Då är det du som är ledaren, och inte hon!
Har själv ett sto som är låg i rang, och har betett sig liknande som din. Jag har enkelt, men bestämt visat henne, att så gör man bara inte!!
Nu kan hon skritta, trava och galoppera jämte andra hästar utan att "försvara" sig. Däremot kan hon göra "fula miner" men det stoppar där!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama