När ge p-piller?

B

Bananas

Vi har en halvvild honkatt som flyttat in på loftet sen några år tillbaka. Hon går nu, efter flera år, att lätt stryka över ryggen vid utfodringsdags. Problemet är att hon är honkatt och ploppar troget ut källingar två - tre gånger om året. Att fånga in henne går inte annars hade vi kört och fått henne kastrerad. Men p-piller kan ju vara ett alternativ om jag lockar med lite tonfisk.
Frågan är när jag i så fall ska börja ge henne p-piller? Har promon hemma. Just nu har hon källat igen, vi märkte det när vi städade ur halmloftet i helgen. Fyra stycken källingar runt 3 veckors ålder.

Nu vill jag verkligen ha stopp på den här rundgången och det är ju inte bra för henne heller att ha källingar stup i kvarten. Övriga katter här på gården är "åtgärdade" men hon är för vild för att kunna fånga.

Enligt vetfass ska man inte ge p-piller när honkatten ger di, men när kommer hon igång med löpningen igen då? Är inte det direkt efter dräktighet? Är loppet kört? Hjälp!

/Bananas
 
Sv: När ge p-piller?

Om p-piller kan jag tyvärr inget men jag har stor erfarenhet av skyggisar och har fångat och kastrerat många katter som inte ens går att komma närmare än 50 meter.

Har du en fälla att låna? Har du någon kattförening i närheten brukar de låna ut fällor, eller en jägare. Eller går hon kanske att ta med håv, men det är mer traumatiskt för honan.

Vet. bör ha vana att skygga katter, då går det att söva henne utan att ens ta henne ur buren, alt. sätta henne i klämbur redan innan ni åker in.

Vissa vettar har börjat kastrera genom flanksnitt, då behöver de ingen tratt och kan ändå dia sina ungar.

Lycka till :-)
 
Sv: När ge p-piller?

Om hon är så tam att ni kan stryka henne över ryggen så är det lättare att fånga in henne. Stäng till så att hon är i ett så litet utrymme som går och var flera lugna personer med varsin hink/filt/stor handduk eller dylikt. Lägg den över henne när hon sitter still och fös in henne i en bur. Veterinären har specialburar som man kan "hälla" över katten i som det går att flytta väggen på så man kan söva katten i buren.
Ring runt till olika veterinärer och fråga om de limmar såret så behöver du inte ta stygnen och behöver bara ha henne inne i fem-sex dagar efter kastrationen.
Att ge en katt p-piller som man inte kan vara säker på när/om den har kattungar och som man dessutom inte kan känna igenom efter tumörer vilket p-piller gärna ger skulle jag inte göra. Risken är också väldigt stor att hon inte får i sig p-pillren som hon ska och då blir det ju ännu värre eftersom hon då kan äta piller och vara dräktig.

Om du ger henne piller nu så är risken att mjölken försvinner, vänta tills kattungarna är iallafall tolv veckor och fånga in henne sedan. Skulle hon vara dräktig då så kan ungarna tas bort om du vill det.

Kan ni få kattungarna tama?
 
Sv: När ge p-piller?

Åh, tack för alla svar!
Ja, kattungarna brukar jag få tama, det är nästan en förutsättning. Jag vill kunna ta dem ifall de blir sjuka. Oftast åker de in i huset också för det är alltid någon i kullen som får en ögoninflammation uppe på höloftet.

Jag kan höra med kommunens kattjägare om han lånar ut en bur. Problemet blir ju konvalescensen efter ingreppet. Jag vill gärna ha henne inne då så jag har koll och vet att inget tillstöter. Men då måste jag fånga in de små också.
Tror ni jag vågar ta henne lite tidigare? När källingarna är runt 8 - 10 veckor? Då har de inte hunnit känna in sig riktigt i omgivningarna och är lättare att hantera inomhus.

De brukar bli människovana runt 5 - 6 veckor när jag börjar stödfodra uppe på loftet till kattmamman och källingarna.

Jaha, det här var en jätteoperation utan dess like. Ska börja ringa runt till veterinärer och höra vilka som kör "flankmetoden" och som kan göra ingreppet med ganska kort varsel.

Tack snälla för era svar!
Bananas
 
Sv: När ge p-piller?

Jag har haft mina i vårt pannrum under konvalesensen, dels för att våra katter som vi har valt att skaffa inte har accepterat utekatterna men också eftersom utekatterna inte alltid varit rumsrena. Det har gått över förväntan bra.
Om du vill kan du läsa den här tråden som handlar om när vi fångade in vår "vildkatt" och hur vi bar oss åt med allt http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=927573
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp