När går svullnaden ner?

J

jonnanilsson

Ponnyn jag rider för tillfället fick i förra veckan en ny hagkompis. Allt verkade gå bra men i söndags upptäckte jag att den stackars ponnyn hade fått en rejäl känga på bakre och nedre delen av buken :( Svullnaden var väl ca 10 cm i diameter.

Jag provade att rida i alla fall och han verkade inte ha några som helst besvär (jag tyckte det kändes normalt och ridkompisen sa att det såg normalt ut).

Men när jag skulle rida igår, ja då blev det värre. Skritten kändes helt normal (vilket tränaren också sa) men i traven var han tydligt halt. Alltså: halt i traven, men totalt ohalt i skritten. Den här hältan bör bero på svullnaden va? Just eftersom han inte är halt i skritten, men liksom rycker till sig ena bakbenet i traven.

Hur som helst är min fråga: Hur lång tid kan det ta för svullnaden att gå ned? (jag smörjer med radital 2 ggr/dag som ökar blodcirkulationen)

Mycket tacksam för svar!!

//jOnNa

Sv: När går svullnaden ner?

Min ponny fick en spark i sidan en gång och den svullnaden gick inte ner på ett par veckor. Den var ca. 15-20 cm i diameter och ett par tre cm tjock. Jag kände och klämde efter brutna revben, men han hade inte så värst ont så vi tränade vidare, vilket gick utmärkt. Men det såg ganska illa ut, så jag kan tänka mig att folk undrade...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 747
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 869
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka