När gå promenader?

A

Andra

När kan man börja gå på promenader med valpen? Hur långt går ni med hunden i olika åldrar?

Sv: När gå promenader?

Så länge du inte sätter ngn press på valpen när du är ute och går (ex. koppel och dyl) utan att den bara få lulla på i sin egen takt så är det bara att ge sig ut och promenera!
Det värsta som kan hända är att du får bära den när den är trött :D

ok. hade nämligen hört att man inte bör gå "längre" promenader med valpar

Nä, man ska börja lugnt, de är små, och orkar ofta inte så mkt. Sen växer de och leder och allt kan ta skada om de övermotioneras. En runda runt kvarteret vid 10 veckors ålder är ok om valpen verkar gilla det/orkar.

(Stora raser ska inte gå i trappor som valpar)

Lycka till!

Det är ju skillnad på att gå en promenad och på att träna med hunden. Jag ser inte att det ska behöva vara några begränsningar i promenader. Däremot ska man ju inte börja träna en hund förrän efter 1 års ålder, dvs cykelträna, köra drag, släpa däck, etc. Men vanliga lugna "skönt-att-gå-i-solen"-promenader ska en valp klara av tycker jag. Är snarare psykiskt än fysiskt som den blir trött efter en sådan promenad, skulle jag tro.

Det beror helt på vilken hundras det är. Mindre raser kan man gå kortare promender med medan större raser ska man vänta med att gå promenader med. Fråga din uppfödare vad den rekommenderar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 554
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama