Hellas
Trådstartare
Igår hade jag en, i mitt tycke, misslyckad ridtur. Vi skrittade ut en runda och så fort vi började hemvägen började hästen stressa på, takta och vilja trava. Jag förstår givetvis att det var för att han ville hem, men jag har någon sorts tanke om att det ändå är jag som ska bestämma takt och gångart. Jag försökte tänka på att andas lugnt och djupt och att vara stilla och stabil i kroppen. Jag gjorde tusen halvhalter. Jag flyttade undan för skänkeln. Men dåligt resultat. Direkt efter halvhalten gick han lugnare i några steg och i bättre form, men effekten höll bara i sig i några sekunder. Sedan tillbaka till spänd och stressig. Lång tygel var inte att tänka på, för då gick det ännu fortare
Vad gör ni i ett sådant läge när hästen är spänd och stressad? Jag ville ju skritta en lugn runda på lång tygel för att hästen skulle få sträcka sin hals ordentligt, men man kan ju inte fara runt på asfaltsväg i okontrollerat tempo.
Vad gör ni i ett sådant läge när hästen är spänd och stressad? Jag ville ju skritta en lugn runda på lång tygel för att hästen skulle få sträcka sin hals ordentligt, men man kan ju inte fara runt på asfaltsväg i okontrollerat tempo.