När flytta dräktigt sto?

K

Kask

Jag har fått erbjudandet om att köpa ett sto som är dräktigt imorgon har det gått precis 10 månader sen hon blev betäckt, jag bor dock nästan 40mil från där hon står nu och skulle ju klart behöva flytta på henne, när ska jag bäst göra det? Nu innan hon fölar eller efter? Isfl, hur länge efter hon har fölat kan jag flytta på dom? (ska ha fölet också)

Snälla, behöver snabba svar! :crazy:

Sv: När flytta dräktigt sto?

Dräktiga ston
Du får inte transportera ett dräktigt sto
•mindre än 35 dygn före den beräknade fölningen
•tidigare än 7 dygn efter fölningen.
Tar transporten längre tid än ett dygn får inte det dräktiga stoet transporteras om det är mindre än sex veckor kvar till fölningen.

Föl
Ett föl måste vara minst 7 dagar och naveln ska vara helt läkt innan du får transportera det

Obs att du måste ha div papper för att få transportera längre sträckor än 50km.

Källa:SJV

Toppen tack! Då har jag bättre koll :)

Då blir det till att flytta henne ett par veckor efter fölningen istället :D

Låter som en bra id´e. Hade inte flyttat så långt innan och riskera att stoet kastar på vägen.

Låter som en bra id´e. Hade inte flyttat så långt innan och riskera att stoet kastar på vägen.

Att de kastar är väl ingen större risk?
Däremot behöver de ju vara på fölningsplatsen 6 veckor innan, för att kunna bilda rätt antikroppar i råmjölken.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 473
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka