Eller på andra offentliga platser, hur tänker du då?
Satt på ett utefik häromdagen och såg en man ge sin hund vatten från sitt eget vattenglas. Alltså, det skulle jag inte ens göra hemma. Åkte buss för inte så länge sedan och hittade då en stor schäfer på ett av sätena. Så skulle jag heller inte göra. När jag tidigare hade lydiga brukshundar, nuförtiden har jag en olydig Stabeij, så spelade det ingen roll om de var följsamma som tusen, när vi var i stan så var de kopplade. Helt enkelt för respekt av andra, samt att jag inte ska vara anledningen till att fiket förbjuder hundar för att någon som bestämmer tycker det är vidrigt att hunden får dricka ur samma glas som människor. Eller om jag möter hundrädda på stan, då ska min vara kopplad. Hen som är hundrädd kan ju inte veta hur bra koll jag har.
Jag har ju en liten hund på 2,5 kg. Så hon är ju väldigt enkel att ta med sig. Jag brukar stoppa henne i hennes väska och öppna locket om jag har henne med på tex uteservering, tåg etc. Då kan jag om det får plats ställa väskan på ett säte/stol. Får hon inte plats kan jag ha henne i knäet.
Även om hon är ren och torr vill jag inte ha henne på tygklädda stolar etc av hänsyn till andra.
Jag brukar ha med en liten skål alt en flaska som man kan fälla ut en drick-del på.
Jag brukar ha henne i väskan om det är väldig trängsel. Iom att hon är så liten kan hon missas och bli trampad på även med koppel på. Annars har vi koppel bland folk, för syns skull främst iom att hon håller sig nära mig.
Iom att hon är så liten och är tyst och lugn i sin väska brukar ingen ha några negativa åsikter om att hon är med. Det har varit samma när jag regelbundet flög med hund också.
Jag tycker ofta att folk som jobbar på caféerna, restauranger etc är väldigt omtänksamma och erbjuder vatten etc.
Jag tycker själv det är väldigt mysigt när djuren kan vara med. Men iom att alla inte känner samma så försöker jag ta hänsyn och se till att inte störa.