NÄr dela sto och fÖl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sialina
  • Startdatum Startdatum
S

sialina

Vet att det är individuellt och olika från fall till fall. Men hur tänker ni? Har ett hingstföl som går med sin mamma om dagarna och de står i separata boxar nattetid. Funderar på om jag ska ha det så här fram till sommaren och hingstbetet eller om jag ska dela på dem innan. De är vana att vara ifrån varandra då stoet rids. *Tacksam för kloka råd..

Sv: NÄr dela sto och fÖl?

Mitt föl avvandes vid ca 7,5 mån ålder genom att vi körde iväg stoet.
Det gick mycket bra och jag kunde inte se någon tendens till viktras (trots att han provade dia på sin fölkompis- också hingst:o).

För oss var det väldigt positivt att stoet och fölet stått tillsammans i flocken (bestående av två äldre valacker och ett till hingstföl) så trots att mamman togs bort så fanns tryggheten i flocken där.

Jag skulle absolut inte vilja ha dem tillsammans längre tid än så, hingstföl kan ju när som helst bli könsmogna med oönskade konsekvenser. De behöver också sällskap av andra föl och gärna uppfostran av äldre, stabila individer.

Hingstföl kan betäcka och befrukta tidigare än man tror, det förekommer oönskade dräktigheter med så unga som 8 månaders hingstföl som fäder...

Jag tar alltid bort hingstföl från flocken vid 6-7 månaders ålder, av det skälet. Är alla ston dräktiga kan de möjligen gå kvar längre, men jag har åldersblandade flockar och vägrar chansa.
Stofölen brukar få gå kvar längre, men det varierar litegrann när och hur jag delar på dem beroende på hur flockarna ser ut i övrigt.

tycker definitivt att du ska sära på dom nu. Vi körde iväg vårt hingstföl till lösdrift så fick stoet vara kvar hemma funkade kanon.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Bison
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens