När byter hästar sina tänder?

ghost

Trådstartare
Jag vet att jag har sett en bild någonstans som visar vilka tänder som fälls vid vilken ålder.

Någon som vet var på nätet man kan hitta sånt?

Sv: När byter hästar sina tänder?

De byter fram som vi.
2½ framtänderna sen med ett års mellanrum, vidare utåt.

axel skrev:
De byter fram som vi.
2½ framtänderna sen med ett års mellanrum, vidare utåt.

Skulle jag bli klokare av det dår inlägget? :confused:

Vi byter väl inte tänder vid 2,5 år eller???

Mina fäller sina framtänder nu, de blir 3 i sommar, sen är jag inte säker på när de fäller resterande gaddar. Det lär jag väl märka:idea: :idea:

Jag menar gluggen som vi får.
De byter främsta tänderna vid 2½, sen de andra vid 3½ o 4½ års ålder.

Vet du när hingstar/valacker ska få sina "betar"? Min sköthäst fyller 5 i maj och tappade sin vänstra yttersta tand i underkäken härom dagen men har inte tappat den högra än. Betarna har preciiis börjat sticka upp lite, men om de ska tappa de yttersta framtänderna vid 4,5 verkar han ju vara lite efter?

Oops, svaret var riktat till AXEL.

Det är lite olika, men den är fortfarande Normal.

När du skrev betarna kom jag att tänka på flodhästen. DEN du.
Jag hittade en kindtand i krubban,den var j.stor. Har sparat den.

min tappar framtänder nu och hon är fem så det där varierar nog ganska mkt :smirk:

haha å jag som trodde min va sen som aldrig tappade de yttersta tänderna :p hon var 5.5år när vet. fick plocka de sista bitarna...de va en liten dubbelrad... :love:

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
655
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 866
Senast: fio
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 735
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
911
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama