När byta hagar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Horserider
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 964
H

Horserider

Hur ofta och när byter ni hagar?
Låter ni hästarna gå i en och samma hage under vinter, höst och vår?

Sv: När byta hagar?

Vi byter till vinterhagarna när marken frusit ordentligt.
Byte till sommarhagarna blir det i slutet av maj/början av juni.
Under sommaren växlar vi mellan ett par olika hagar, de hästar som behöver mycket mat får de hagarna och de som inte ska ha så mycket får magrare hagar.

min går i samma hage året runt, modell mindre rasthage. Lite trist men han har iaf en kompis o de verkar trivas väldigt bra.

Då antar jag att du har sommarbetet på gården?
Låt oss säga att du skulle hyra bete av någon: hur skulle du då göra om du ska börja "hämta hem" hästarna i slutet av augusti?
Låter du hästen stå i samma hage höst, vinter och vår?

Flyttade till gården i April så vi har ingen direkt erfarenhet ännu. Har iallafall 3 större hagar och en mindre som vi växlar mellan på sommaren (maj-sep ca). Och så har vi en ganska så stor vinterhage som vi använder nu. Dock så är den redan rejält upptrampad vid grinden, hoppas att det ska frysa och komma lite snö snart så det inte blir så plaskigt.

Ja, men stänger av olika delar. En är tex stängd ganska länge in mot vintern så att inte hela ska bli upptrampat, utan att det finns en fräsch del även nu, o då brukar jag stänga av den andra delen så att den får vila. Ligghallen är i mitten så den delen får vila under sommarbetet. Ursäkta om det blev rörigt.

Jag skulle försöka ha minst 2 hagar.
En hösthage och sedan, när det frusit ordentligt, byta hage.
Då har hästarna att pilla med (gräs) och det knöliga, upptrampade vid grinden till höst-hagen undviks.

Ja, vi har alla hagar på gården.

Mina 5 hästar går på lösdrift. "Vinterhagen" är på 3 hektar och där går de från (ca) slutet av november, till slutet av april. "Sommarhagen" är 11 hektar och där går de då restrerande månader.
Det där med upptrampat vid grinden spelar ingen roll hur stora hagar man har, eller ens hur många grindar man har :confused:.
Jag har två grindar i sommar hagen och det är upptrampat vid båda :crazy: fast vid den ena grinden är vattnet och saltstenen + mineraler och står de vid den delen av hagen, vid fodring, så får de maten där, är de vid andra grinden så får de maten där.

Vi har tre hagar att växla mellan, vi har en fjärde också egentligen men den är inte stängslad för tillfället. Plus en rasthage mitt på stallplan där de går när bla hovslagaren ska komma.

I år släppte vi hästarna i vinterhagen runt månadsskiftet okt/nov. Beroende på hur den håller sig så kommer de att släppas i vårhagen runt feb-mars. Sen i maj-juni flyttas de till sommarhagen, som de i år gick i till mitten på sept.
Vill helst ha hästarna så länge som möjligt i vinterhagen under den mörka perioden då den ligger bakom stallet, de andra ligger vid vägen.

Flyttar hästarna i April/Maj till vårhage, har några att välja på. Kommer ut på bete i slutet av Maj, början av Juni. Har olika sommarhagar, och sambetar med fåren. I Sept/Okt kommer de hem och får gå i hösthagen nära gården. Så sent som möjligt går de in i vinterhagen, som är samma år till år. Försöker sambeta/växelbeta med fåren så att alla hagar är i det närmaste parasitfria.

Hästarna går i sommarhagarna (har fem stora) tills det börjar bli regnigt och kladdigt. Då går de upp i vinterhagen, som till skillnad från sommarhagarna har sandjord. Ingen kladdig lera eller söndertrampat där. De går i den hagen fram till sommarbetet året därpå. Stor kuperad skogshage som håller perfekt skick hela perioden.

jag har en jättestor hage på flera hektar, och den går de i året runt,men när marken frusit ordetligt, stänger jag av hagen så de endast går i första delen av hagen, det är deras vinterhage, sen när gräset ser sådär ljuvligt gott ut då släpper jag ut hästarna, ibland blri det kanske såpass tidigt som april maj, men det gör inte så mycket då vi har tre andra hagar i våra ägor, så skulle de bli problem med att gräset tar slut så kan vi flytta till någon annan hage. Men som det är nu har gräset räckt, då de brukar gå fem stora hästar på det betet,men nu går det bara en stor häst och en minishettis.

Vi har fyra hagar, en vinterhage och tre sommarhagar. De två mittersta sommarhagarna brukar vi ha som en, alltså öppet emellan, det går ett dike mellan dem så vi har en grind som vi öppnar över "bron" då). De hagarna har vi även haft som två olika, de går att dela av.
Vinterhagen använder vi from. oktober, till april-maj någon gång. Då brukar vi börja med "översta" och största sommarhagen, sedan skiftar vi mellan sommarhagarna allt eftersom gräset tar slut/växer upp.

Vinterhagen tror jag är just vinterhage för att den ligger bara 50 meter från stallet. De andra är en bit att gå till.

Just nu är bara vinterhagen och den översta ordentligt stängslade, de mittersta ska dikas nån gång eftersom den ena blir så jäkla blöt.

Har 2 hagar vi skiftar mellan på vinter halvåret, en lite mindre och en stor. Sen har de ju såklart en stor härlig sommarhage oxå! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
841
Senast: Lejd
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: casio01
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 223
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka