När börjar ungston brunsta?

Görel

Trådstartare
Moderator
Har ett tiomånaders stoföl i mitt stall som redan visar tydliga brunsttecken, är det vanligt?

Har själv inte haft turen att få något stoföl så jag har inte koll.

Sv: När börjar ungston brunsta?

Jodå, det kan dom göra vid den åldern, även om de flesta brukar börja på sommaren det året de är ett. Eller tidigt på våren som tvååringar. Men året är ju lite ur led, här har inte varit många nätter med minusgrader och gräset växer faktiskt har vi sett..

Vårt gamla original till bonde, som är död sedan 8 år hade två hingstar och ett sto ihop. De var alla åringar. Då jag försynt påpekade att det kan bli föl så sa han att det händer då aldrig på så unga.

På våren sa jag att hon var dräktig, näe var svaret. På midsommarafton -90 såg så ett stoföl dagens ljus..... Jag fick fölungen.

Gira :banana:

Här är det också konstigt väder, typ bara två frostnätter, och vårat gräs växer också.

Den här tösen gick tidigare ihop med ett par hingståringar och några äldre valacker (men går nu med mitt sto), kanske var det det ihop med det konstiga vädret som fick lilltösen att komma igång så tidigt. Hon kom till Sverige från Tyskland i september.

Min lilla var också riktigt tidigt! Skvätte och visade upp sig! :grin:

Men sen är hon också väldigt "Prinsessig" och dominant, kan ju kanske bero på det? :)

Lillan som är född i slutet av juni brunstade första gången i februari året hon skulle fylla ett, så hon var inte ens 10 månader. Ingen pissmärr utan lika trevlig att hantera året om, precis som hennes mor var, har knappast med dominans eller "pissmärrtendenser" att göra utan de mognar olika fort, precis som människor. :idea:

Den här lilla fröken beter sig inte heller som en pissmärr, men hon skvätter och blinkar tydligt mot valackerna, har däremot inte sett henne göra det mot de jämnåriga hingstfölen.

Kunde inte låta bli att undra då jag aldrig hört talas om att något stoföl varit så tidig.

Vi har sett så unga flickor brunsta men hon är lite fel på det med tanke på årstiden.. Det ska ju styras av ljuset och det är mycket mörkt just nu, trots att det är varmt ute. Är dock övertygad om att mitt 5-årssto brunstade förra veckan så de verkar vara igång än.

Mitt vuxna sto har flera gånger brunstat så här års när hon inte varit dräktig. Det var inte årstiden jag reagerade över utan lilla tösens ålder.

Har oxå en märr som brunstade nyligen.

Men har även haft ett sto som inte visade brunst när hon var två, så det blev genomgång och vet kunde konstatera att det inte var något större fel på henne, förutom att hon var omogen och sen. Hon brunstade första gången sent sommaren året hon var tre. Skulle tro att det är högst ovanligt.

OT

Däremot har vi haft flera ston som varit födda med hel mödomshinna och således har det hängt ut som en rosa ballong (ofta då de ligger ner, men åker in då de reser sig/står upp, någon gång har det synts då de stått) då de börjar brunsta och de har även varit lite olustiga. Denna har vi låtit vet. punktera och vad tidien lidit har vi inte haft problem med dräktigheter senare. Vet att vissa stuterier tar hål på dom själva, men vi överlåter det till veterinären -som ändå är här regelbundet.

Gira :banana:

- som hoppas på en lugn vinter, vill inte kastrera åringarna förrän om några månader. Men blir det brunst ordentligt om någon månad så är det 5 som blir valacker och tre lyckliga gossar som får ha klockspelet kvar.

Ston blir könsmogna mellan 12-18 månaders ålder så 2 månader fram eller bak borde inte vara en stor avvikelse med tanke på att vi alla är individer. Vet ett sto som fölade som tvååring, trots abortspruta efter förrymd hingst.

Hon började brunsta för mer än en månad sen.

Om du läser ordentligt ser du att jag inte är ett dugg orolig, bara undrande!

Varsågod, de andra har svarat så bra så jag är nöjd.

Mitt sto visade brunst första gången när hon var ca 11 månader. Alltså senare än din men vi tyckte endå det var konstigt då hon varit sjuk, precis kommit hem från en vecka på klinik och såg ut som ett litet skelett.

Det var bara ett par dar efter att hon kommit hem och sambon kom in och såg orolig ut och trodde det var nåt fel på henne igen :o. Men jag kunde lugna honom så fort jag sett den brunstiga lilla damen :D

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 419
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka