Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vakar efter hur stoet ser ut.
Mina är hyffsat tydliga plus att jag kollar på refraktometern om anikroppshalten stigit och fölningen alltså är nära
börjar 3 veckor innan och slutar inte förens fölet är fött, efter tydliga tecken från stoet som ska föla,
lite olika tecken från oliks ston. om stoet visar tecken före 3 veckor börjar jag vaka då
Börjar ni helt rutinmässigt 3 veckor innan beräknat datum samt 4 veckor efter om inget kommit? Eller litar ni helt på juvret? Och vakar utefter hur det ser ut?
Juver ,bäckenband förändringen på mjölken, har ett sto som tex blir mer "knähund" när det börjar närma sig. ett sto gör speciella rynkor vid mungipan när det är på g, ett sto slutar ligga ner. finna saker man lägger märke till på sina ston
Ja okej. Jag förstår att man lär känna dom olika tecknen om stoet har fölat tidigare Men om det är ett förstagångssto då som det är i mitt fall så vet man ju inte så mycket. Kanske är säkrast att börja vaka på allvar dygnet runt 3 veckor innan då? Eller finns det något tecken som ALLTID visar sig som man kan gå efter?
Ja okej. Jag förstår att man lär känna dom olika tecknen om stoet har fölat tidigare Men om det är ett förstagångssto då som det är i mitt fall så vet man ju inte så mycket. Kanske är säkrast att börja vaka på allvar dygnet runt 3 veckor innan då? Eller finns det något tecken som ALLTID visar sig som man kan gå efter?
Har du ett förstagångs sto skulle jag börja vaka 3 veckor innan på alvar men man kollar ju stoet varje dag oavsett dygn i dräktighet. Jag gör så i alla fall..
Av de som fölat här så har förstfödarskarna inte uppvisat några tydliga tecken. Inte heller mitt sto som fölat tidigare men gått 9 år mellan föl nr 1 och 2.
Så jag tycker det känns tryggast att vaka (via kamera, kollar typ var 30:e minut) från 3 veckor innan bf.
Okej men då finns det ju en risk att hon hinner föla utan tillsyn? Förloppet kan ju vara klart och avslutat efter 30 minuter?