När börjar fölen dricka vatten?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lilltufsan
  • Startdatum Startdatum
L

Lilltufsan

Våran fölunge tuggar glatt i sig allt möjligt nu, hö, halm, gräs & morsans mat är väldigt intressant. :D Han äter alltså lite allt möjligt men än så länge dricker han inte vatten - han har ner nosen i vattenhinken och lattjar runt lite :) men han dricker inte, vad jag kan se.

Så när börjar dom dricka vatten? :confused: Kommer det lite succesivt eller? Jag antar att dom får i sig så mycket mjölk att de helt enkelt inte är törstiga?

Det är väldigt individuellt. De som diar ser ju inte vatten i hink på samma sätt som de som redan är vana att dricka ur spann. Fast ger ni honom med flaska eller får han sitt tillskott ur hink? Han har blivit väldigt mycket större nu tycker jag, rund och fin. :)

Nä, han fattar inte alls det där med att dricka ur hink - varken vatten eller mjölktillskott. Det är lite därav frågan, när de liksom börjar med det av sig själva, men han är väl helt enkelt inte törstig. :confused:

Han får sitt extrakäk som gröt, mjölkpulver blandat med kraftfoder & vatten - det slabbar han glatt i sig :d och det syns ju att det gör nytta. Men får morsan havre samtidigt är han mer intresserad av den. :D

Men med tanke på att han äter allt möjligt nu så borde han ju liksom bli mer törstig, tycker man. Men det kommer väl. Än så länge leker han bara i vattenhinken, han dricker inte.

Min började smaka på vattnet när hon var knappt en vecka gammal...Hon är nu 1½ månad och diar, käkar kraftfoder, hösilage, gräs och dricker vatten däremellena också.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 905
Senast: Nominous
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 294
Senast: Korven
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 018
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V