När börja röntga häst?

Corax

Trådstartare
Vid vilken ålder är det "normalt" att man "börjar röntga" hästar vid försäljning (efter lösa benbitar ffa)?

Konstig fråga men det kanske är någon som kan statuera exempel?

Sv: När börja röntga häst?

Man brukar väl inte röntga om man inte misstänker nåt fel?? Ska väl vara himlans dyra hästar i så fall? Islänningar brukar väl iof sig röntgas för spatt

Det där beror ju väldigt mycket på..

Aktiva travare röntgas ju i tidig ålder, vid 1½ - 2 år om jag inte minns fel? Där har vi ju dock försäkringsbolag som trycker på, och så går de ju helt andra jobb än en lika gammal ridhäst.

Handlar det om en dyr häst så skulle jag friröntga den även om den var ung, men kan jag ta över en befintlig försäkring på en normalprishäst skulle jag ju inte röntga.

Röntgar man och det hittas benbitar så bekostar ju ändå inte f-bolaget förrän de ev ger problem. Och de behöver ju inte alls ge problem, så genom att röntag en 2 - 3 åring kan man ju ha skapat sig mer problem/huvudbry än man hade innan liksom..

JAG skulle röntga allt över 1½ års ålder om jag köpte, men det är ju lite speciella anledningar :angel:

*nickar*
Det där med försäkringen tänkte jag faktiskt inte på så det tackar jag för.

Är ju också lite nojig av mig. :smirk:

Som 1-åringar?? Oj det var tidigt.
Vad har det varit för hästar?

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 393
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 337
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 679
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama