När börja rida sto efter fölning?

L

lacessere

När kan stoet börja ridas lugnt igen efter fölningen?

Följdfrågor:
  • Ska fölet följa med?
  • När kan fölet lämnas ensamt första gången, kort stund?
  • När kan fölet lämnas under en längre stund?

Jag är tacksam för alla svar ifrån kunniga och erfarna människor.
Andra tips och synpunkter på detta med sto-föl läses gärna!

Tack på förhand.

Sv: När börja rida sto efter fölning?

Jag brukar börja rida lite olika på om stoet ska igång som tävlingshäst eller bara för hobbyridning. Är det det förstnämnda så börjar jag rida efter 1-1,5 månad och då får fölungen vara med. Rider så ett par månader och sedan när fölungen är 3 månader får den börja vara kvar i box eller med de andra i hagen.
Är det en hobbyhäst så kan jag vänta lite till med att börja rida.

Sv: När börja rida sto efter fölning?

Vi började rida stoet nån enstaka gång när fölet var 3 månader. DÅ red vi i hagen, så kunde fölet vara med löst. Nu däremot är fölet snart 5 månader och hon får stå inne i boxen själv medans vi rider/tömkör stoet. Fölet blir lite orolig i början, men lugna sig efter en stund. Eftersom fölet bli själv i stallet så har vi alltid en person som håller henne sällskap till vi är klara med stoet :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
868
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat