När borde jag se resultat???

M

Milou75

Håller på att sätta igång min kille på 13 år 176cm hög och vikt ca 713kg. Han har vilat i 2 år innan. Han är idag lite i det tunnaste laget.

Sedan i januari ger jag honom per dag:

hösilage 18kg (ts 52%,energi 5,1 mj/kg foder, smb protein 72gr/kg foder, kalcium 2,4gr/kg foder, fosfor 1,4gr/kg foder,kalium 9,9gr/kg foder, magnesium 1,0 gr/kg foder, råprotein 94gr/kg foder)
2kg hel havre
500gr lucernpellets
ett mått (:confused: ) av Hippo avel mineraler - det var de jag hade hemma
morötter

Jag har skrittat honom 3-4 ggr/vecka sedan i början av dec och travar även lite nu.

Vill att han ska sätta muskler och bli finare i hullet samt få lite blankare päls.

När borde jag se resultat?
Har ni något tips på vad jag skall göra för att uppnå det jag vill?

OBS han har mycket energi - känns som om han bara blir piggare och piggare... = ånglok i traven!!!

Tacksam för era synpunkter!

Sv: När borde jag se resultat???

Ojdå, det var ett otroligt proteinrikt silage. Proteinbehovet lär bli täckt med råga bara utav grovfodret, därför ser jag ingen plats för lusernpelletsen i detta fallet. Havren kan göra honom het, så att det är därför han är som ett ånglok.. Det bästa vore att komplettera med något som är energirikt t ex olja eller betfor, som dessutom ligger lågt i protein (olja inget alls).

När jag skulle göda min kille så tog det nog ca 3-4 veckor innan jag började se liite resultat efter att jag börjat med lusernpelletsen...men det är först nu efter ca 3 månader som han blivit precis som jag vill ha honom. Efter allt mixtrande med olika foderstater så har det tagit mig ett drygt år att hitta en foderstat som passar perfekt.

Vore det min häst så skulle jag ta bort lucernet, hästen får redan mer än dubbelt så mycket protein som den behöver.
Och så skulle jag byta ut havren mot kornkross och litet olja.
Rapsolja från Willys är billigt och bra, runt 10:- litern.

De gamla hästgubbarna sade:
Havre - pigg häst.
Korn - rund häst som orkar länge.

Jag ser resultat på mina foderförändringar inom mellan 1 vecka och 14 dagar.

Milou75 skrev:
Du Selen och E-vitamin är viktigt.
E-vitamin finns i silaget, men inte selen.

Jag rekommenderar Tokosel från Apoteket.

Sedan så tar du och kör din foderstat genom Hippocampus.

Milou75 skrev:
Hippo mineral avel innehåller 30 mg selen per kg, dvs dubbelt upp mot Miner. Väg mineralerna så du vet hur mycket selen det blir innan du rusar iväg och köper Tokosel. 50 gr av mineralerna ger 1,5 mg selen som täcker din häst behov, 0,2*7=1,4 mg. För övrigt så har I_U kommit med bra förslag...
//marti

Tack både Marti130 och Inte Ung!

Anledningen till lucernet är att jag fick tipset att ge ännu mer hösilage men kan av praktiska skäl inte få hem mer (hämtar var 14:e dag) så då kompletterar jag upp med lucern...

Korn - var köper man det och har ni någon prisuppgift? Skulle jag ge lika mycket korn som havre då eller????

Olja - ok - hur mycket????

Ska försöka mig på hippocampus igen - tycker att det är svårt!!!

Tacksam för era kommentarer :bow:

Jag skulle också försöka sänka kvoten litegrann, precis som de övriga har föreslått.
Lusern behövs definitivt INTE. Ta bort den och ersätt den energin som han får av den mot nåt annat (t ex 1-2dl olja).

Du har inte tillgång till halm? För det skulle kunna ersätta några kilon av silaget... = minskar kvoten :idea: . OM han vill äta det förstås.

Och som sagt OLJA vilken liksom halmen enbart innehåller energi och därmed minskar kvoten effektivt. Olja/fett LUGNAR också, har jag för mig. :smirk:
(Det står i boken att utfodring med olja ökar behovet av E-vitamin, det kan man ju ha i åtanke.)

Ok - det gäller att ha tålamod alltså! ;)

jag får försöka mixtra lite - ska försöka mig på olja och kanske korn som Inte ung tipsade om...

Hm - nu har jag ju ca 25 kg lucern i foderkammaren :crazy: - kan jag minska ner hösialget och öka upp lucernen för att i alla fall göra slut på den då???

Ska kolla detta med halm....

Milou75 skrev:
Hm - nu har jag ju ca 25 kg lucern i foderkammaren :crazy: - kan jag minska ner hösialget och öka upp lucernen för att i alla fall göra slut på den då???

Ska kolla detta med halm....

Ja du... det klart att du KAN ge resten av lusernet men jag skulle försöka att i sånna fall ersätta minst 2kg av silaget mot halm och även lägga till olja successivt (alla förändringar successivt, som du vet!).
Det är ju ingen katastrof om din häst ser/mår okej men detta är vad jag skulle göra i det långa loppet. :smirk:

Jag menade tokosel i stället för mineralerna.
All denna kalk behövs inte heller.

Byt ut havret mot kornet rakt av.
Upp till 2dl olja/dag uppdelat på minst 2 ggr.

Glömde.
Jag köper krossat korn av en granne.
Har du ingen granne med kor så har JohanHansson kornkross för 2,65+moms/kg.
Korn är dyrare än havre.

Senast ändrad:

men om jag tar bort mineralerna så blir jag ju av med vitaminerna också och det vill jag ju inte....

helt korn eller krossat - om de tär som med havre så håller sig ju helt korn längre... eller???

Du kan ju mata slut på det som du har.
Balancera upp lucernet med halm och olja.

Med ett ensilage på 52% ts, det måste vara förtorkat på slag då, så behövs inga mer vitaminer än de som finns i ensilaget.
Det kostar bara pengar att sätta till det om det ens är bra.

Milou75 skrev:
helt korn eller krossat - om de tär som med havre så håller sig ju helt korn längre... eller???
Hästar kan inte äta helt korn.
Det måste vara krossat eller kokt/stöpt.
Så helt korn är inte ett alternativ i normalfallet.

Jaha - där ser du vad lite jag kan om detta :angel: !

Har möjligen någon ungf prisuppgift på krossat korn?

Jag köper 22 kg krossat korn för 75 kr. Det kanske kan ge dig något att gå på. Det är säkert billigare om du kan köpa hos en bonde. Detta köper jag i våran foderaffär i byn.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 781
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern