När bör man anmäla?

Leikna

Trådstartare
Häromveckan när jag besökte ett stall såg jag ett väldigt överviktigt sto. Nu snackar vi liksom inte "lite gräsmage", utan... Ja, halsen var som en timmerstock, stenhård och tjock och buktade ut bakom ganacherna. Magen var stor som en pilatesboll, och hästen i fråga hade dessutom en otroligt "svankig" rygg. Rumpan var inte direkt i det minsta laget heller. Jag fick rent ut sagt ont i kroppen av att se detta stackars sto som var så otroligt tjock. Riden blev hon också.

Vad göra? :confused::confused::( Borde man anmäla detta?

Instämmer med em76, tala med dem som äger hästen. Kanske ligger en orsak bakom till att hästen ser ut som den gör. Men det låter ju som den vore helt galet fet.. :cautious:

Säger som de andra, kolla med den som har hand om hästen. Kanske håller de på och banta hästen, har kontakt med veterinär och har föreskrifter som de följer.

Om det går så prata med ägaren först. Det är alltid det bästa och oftast det snabbaste sättet att hjälpa ett djur som far illa. Om du själv är duktig på att räkna foderstater så kan du ju erbjuda din hjälp och i annat fall så kan du hänvisa dem att läsa på och räkna ut en foderstat här: http://www.hastsverige.se/ Där står det massor om foder och det finns också ett gratis foderstats program som de kan ta till hjälp när de ska räkna.
Ibland går det ju tyvärr inte att prata med ägaren av olika orsaker. Ägaren kanske inte lyssnar eller är/blir aggressiv när någon kritiserar djurhållningen så att det skulle vara att utsätta sig för fara att prata med henom och då ska man givetvis anmäla direkt istället.

Jag säger som dom andra - prata med ägaren. Den kan ju vara under bantning, det vet ju inte du (förrän du pratar med ägaren).

Om hästen är så smällfet så är det inte säkert att ägaren är medveten om att häste är sjukligt överviktig?

Varför har hästens fetma inte stoppats tidigare i så fall?

En vettig hästägare låter det inte gå så långt innan man ser över foderstaten

Om hästen är så smällfet så är det inte säkert att ägaren är medveten om att häste är sjukligt överviktig?

Varför har hästens fetma inte stoppats tidigare i så fall?

En vettig hästägare låter det inte gå så långt innan man ser över foderstaten

Hästen kan ha tagits hand om av någon annan som inte är ägaren och ägaren har nu tagit tillbaka den för att göra något åt övervikten. Man ska inte döma någon innan man känner till vad som lett fram till nuvarande situation.

Instämmer med övriga. Vi fick t.ex hit en extremt överviktig häst på försäljning för ett tag sen, som hade stått bra länge och som vi då red - för att få ner i vikt. Givetvis tog vi det lugnt och försiktigt med motionen till en början, men nu, några månader senare, så är hon i riktigt bra hull. Vi fick dessutom hit en till nyligen i samma läge, som också rids för att hästen ska kunna gå ner i vikt. Det tar tid att banta en häst som varit tjock länge, så börja med att prata med ägaren, det kan ju finnas en orsak.

Undrar var det krävs för att veterinärer ska anmäla? Jag har stått tillsammans med kanske den fetaste hästen i Sverige. Jag skojar inte, jag har aldrig någonsin sett en så tjock häst. Under tiden jag stod där fick hästen vård av minst 3 veterinärer, två av de kan jag nämna vid namn. Ingen anmärkte på vikten.

Undrar var det krävs för att veterinärer ska anmäla? Jag har stått tillsammans med kanske den fetaste hästen i Sverige. Jag skojar inte, jag har aldrig någonsin sett en så tjock häst. Under tiden jag stod där fick hästen vård av minst 3 veterinärer, två av de kan jag nämna vid namn. Ingen anmärkte på vikten.

Och det beror ju på att övervikt hos häst inte ses som särskilt allvarligt.

Ja, jag undrar också vad som krävs för att en vetrinär ska anmäla.
Vad jag främst tänker på är när regler om storlek på hagar.
Det verkar som om ingen varken hovslagare eller vetrinär reagerar på om tre hästar går i en hage som är 8*5 meter några timmar på dagen och sen står inne i box resten av dygnet.
Är det verkligen tillåtet att ha det så?

Själv träffade jag en extremt fet häst för några dagar sen. Ägaren jobbar på hästklinik. Hästen gick i skrittmaskin 30 min/dag och fick müsli "för att få någonting" när de andra hästarna fick hö.

Okunskap dräller det av därute, tyvärr. Många tycker att min pålla är jättesmal, jag håller henne slimmad för att slippa fång. Just nu är hon relativt omusklad, men 2 års skador fram och tillbaka gör sånt med hästar...

TS: Prata med hästägaren och se om de är medvetna om problemet.

/Lavinia

Själv träffade jag en extremt fet häst för några dagar sen. Ägaren jobbar på hästklinik. Hästen gick i skrittmaskin 30 min/dag och fick müsli "för att få någonting" när de andra hästarna fick hö.

Okunskap dräller det av därute, tyvärr. Många tycker att min pålla är jättesmal, jag håller henne slimmad för att slippa fång. Just nu är hon relativt omusklad, men 2 års skador fram och tillbaka gör sånt med hästar...

TS: Prata med hästägaren och se om de är medvetna om problemet.

/Lavinia

För att inte tala om alla som tror att hästen har "fått muskler" trots att man inte ökat träningen utan bara stoppat i den så mycket foder att den fått en ränna på ryggen. Eller de som tror att det är revbenen som känns när hästen blivit så tjock att den har fettvalkar på sidorna. Eller de som släpper ponnyerna på bete så länge det bara går för det är så gulligt att titta när de äter (och så är det ju natuuuuuuurligt). :banghead: :banghead: :banghead:

Alla är så upptagna av att titta efter vita skåpbilar med onda människor som de tror ska skada deras hästar. Och samtidigt går hästarna och äter ihjäl sig. Ägaren är ofta hästens största fiende...

Att ägaren är hästens största fiende stämmer ofta in :eek:. Sen är lättare att se brister på andras hästar än sina egna men exemplet med ägaren som arbetade på hästklinik är ju så man häpnar.

Jag vet mycket väl vem ägaren är sedan tidigare, likaså hästen. Och, hästen har enbart stått hos ägaren och blivit omhändertagen av denne.

Det är inte bara denna häst som är fet heller. Många fler av dennes hästar är feta, kanske inte lika fet som stoet jag skrev om, men, definitivt inte i "lite sommarmage". Snarare MYCKET sommarmage!

Hästarna går regelbundet på ridturer och ridlektioner. Känns hemskt att de där stora magarna ska pressas till tuffa träningspass.. :crazy:

DEt är skillnad på att ha mage och att vara fet. Är hästen gammal kan det vara väldigt svårt att få den att ända kroppsform även om man försöker.

Jag har själv ett gammalt avelssto på 24 år. Hon är sänkt i ryggen och hade en stor mammamage flera år efter att hon fått sista ungen. Samtidigt var hon tunn i flanken så hon var ju inte fet utan hade bara mage.

DEt är skillnad på att ha mage och att vara fet. Är hästen gammal kan det vara väldigt svårt att få den att ända kroppsform även om man försöker.

Jag har själv ett gammalt avelssto på 24 år. Hon är sänkt i ryggen och hade en stor mammamage flera år efter att hon fått sista ungen. Samtidigt var hon tunn i flanken så hon var ju inte fet utan hade bara mage.
Japp och hästen jag skrev om hade ränna, fett vid svans, manke och världens fetaste hals. Jag tror inte man skulle kunna känna revbenen ens med våld.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! första gången här så vet inte riktigt hur det går till eller om jag gör rätt just nu. har kollat en del på det nya programmet...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 016
Senast: Jojo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt var jag borde lägga denna tråd, tänkte på Hästvård först, men då det egentligen handlar mer om vårt (människornas)...
Svar
10
· Visningar
2 656
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30