Min märr börjar själv avvänja fölen tidigt. Hon är ju iofs övht inte särskilt beskyddande för fölen, har inga bekymmer med att fölen går hela dagarna tillsammans med andra hästar. Men första fölet började hon själv stöta från mer eller mindre rejält redan vid 5 månader vad jag hört, de togs isär helt när jag köpte stoet då fölet var 7 månader - men då hade fölet inte fått komma åt att dia på några veckor även fast de gick i samma hage dagtid. Rätt hård brud... Då var hon dräktig.
Nästa föl började hon mer eller mindre stöta ifrån sej vid 4-5 månader, de togs isär helt vid 6½ månad pga försäljning.
Fölens mage/tarm har ju inte anpassat sej till att livnära sej helt på grovfoder och liknande förrän de är uppemot 10-11 mån, så helst ser jag väl att de går tillsammans så länge. Dock åtskilda på nätterna tex, det kan de gott få vara från 5-6 månaders ålder. Vi får väl se vad stoet säger om nuvarande föl, om det blir alltför hårda tag måste man ju dela på dem tidigare. Blir det en hingst så tillkommer ju mognads-delen också, ifall de får för stort intresse så måste man ju dela på dem tidigare med. Men som sagt, helst 10-11 mån.
Att ta ut stoet från hagen (eller boxen) för att arbeta henne, eller tvärtom ta ut fölet - det får de vänja sej tidigt med. Var inga bekymmer att ta ut stoet ur hagen med 1 mån-föl förra gången, kommer nog göra ungefär likadant i år - dvs sätta igång stoet efter ungefär 1 mån med korta stunder från fölet. Förutsättningen då att fölet har kompisar i hagen att vara med och busa med. Det gör ju att avvänjningen sen går väldigt smidigt.