När är man redo för tävling?

T

Thornbird

Som rubriken lyder: när är man redo att börja tävla? Som det känns nu så kommer det ta flera år av träning innan jag kan börja tävla med min häst...:crazy: Men jag vill ju inte vänta flera år, utan gärna börja nu i sommar!
Jag vill helst tävla reining, men vi har inte börjat träna byten än. Min häst är ganska ung (5 år) och oerfaren. Hur bra bör galoppombytena vara innan man kan tävla?

Vilka grenar är bäst att börja med? Trail? Pleasure? Någon annan?
Vad ska man tänka på som nybörjare i tävlingssammanhang?

Vill gärna ha tips! :bump:

Sv: När är man redo för tävling?

Öh, galoppombyten? Min häst har bara skrittat och travat på rakt spår än så länge, och jag ska tävla i april! Man börjar ju i beginner-klasser där hästen i princip bara behöver vara broms-och styrbar :angel: T ex en pleasure, trail och western horsemanship med bara skritt och travprogram. Busenkelt även för bebisar :)

Ja, jag får se om det dyker upp några passande walk/trot-klasser.
Men vi har ju inga problem att galoppera, och traven är för övrigt den gångart som min häst går sämst i (kör upp huvudet och vill inte gå i form).
Jag menar bara om man nu ska tävla en lätt reiningklass, hur bra behöver bytena vara? Jag undrar om man t.ex. får bryta av och fatta ny?
Trail är nog inget för min häst, han är inte tillräckligt lugn för det :D Full fart ska det vara :p Vi har aldrig tränat ett enda trailhinder...:o Men det skulle vara kul att prova på!

Om man tävlar reining på D- E-nivå, får man då rida på två händer oavsett hästens ålder?

Hola,
Ja du kan rida på tränsbett och därmed två händer på C, D och E nivå.
Du kan gott bryta av till trav och fatta ny galopp. Förvisso blir det lite avdrag men du måste ju börja någonstans.

Klart att du och hästen skall ut och prova på lite!

mvh Eva

Jag antar att det är plexus du vill ut med :) Jag har tävlat min pojke i två somrar och har väldigt långt kvar till byterna på honom :d Men det är ju inte heller meningen att man ska vänta tills att man kan allt innan man börjar tävla, för då skulle man aldrig komma ut på tävlingsbanan :p Du behöver inte vara bekymmrad över byterna än, för de personer som tävlar på de tävlingar vi är på så är det inte många beginers (om några över huvud taget) som har galoppombyte på sina hästar... Så bryt av till trav/skritt i något steg för att sedan fatta ny så kommer de inte vara några problem... så länge ni gör resten av mönstret bra :) Men jag hoppas att jag kommer att se dig på tävlingsbanorna med båda hästarna i sommar :D

Jaa, det är Plexus jag syftar på ;) Blir svårt att tävla nån gren där galopp ingår med travaren, eftersom han går så pass dåligt i vänster galopp....:crazy: Men då är det det där med licenser också, det kommer alltså behövas på D-nivå i år? Blir det några E-tävlingar här? Jag blir bara förvirrad :crazy:

:banana: :bow: :bow: :bow: Jag ska också ut och debutera i år, vi har överhuvudtaget INTE fått till galopperna!!! Varför ska du tävla?
Mina amitioner är att helt enkelt skaffa rutin, och då kan jag ha överseende med det som inte fungerar. Räknar inte med några rosetter, utan är ut enbart för övnings skull, vilket väl är meningen med E- och D-tävlingar.
Vill du däremot vara med i tätstriden ska det nog till att röröelserna "sitter", men jag är av den åsikten att de flesta (mig inräknat!!) väntar för länge med debuten!!!

Sååå, jag tycker helt klart att du ska ge dig ut på tävlingsbanorna i vår, om inte annat för att se var ni står!!!:banana: :banana:

Winn kommer att ha tävlingar som inte är WRAS-tävingar, alltså där det inte krävs någon licens. Den första kommer att vara den 21 april i Gnarp och sedan kommer det att vara en i maj också, den 26 i Jättendal! så kika in på winns hemsida, www.winnwestern.se :banana:

Hej.
Börja tidigt med att tävla för att hästen ska lära sig att känna sig trygg på banan.
Det gör inget att hästen inte är så utbildad det är bara att rida beginnersklasser och begär absolut inte för mycket av hästen ibörjan.
Då kan det bli helt fel och hästen kan börja tycka att det är obehagligt att åka på tävlingar.
Åk iväg och ha det trevligt, testa de olika grenarna. Det finns ju även många beginnersgrenar som inte innehåller galopp. Fast inte reiningen då..

Men vi har ju inga problem att galoppera, och traven är för övrigt den gångart som min häst går sämst i (kör upp huvudet och vill inte gå i form).

Det är nog bra om du inte kräver formen i början för att det komplicerar bara ridningen när hästen är så ung.
Om hästen är lungn och harmonisk så kommer formen av sig själv när den har muskler till det.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
943
Senast: Freazer
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
551
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka