när är ev UVI akut?

bengeten

Trådstartare
har en katt som jag tror har UVI, hon har kissat pölar men oftast på fel ställen. Hon har gått på lådan ibland.
Jag var i kontakt med 2 veterinärer i slutet på förra veckan, båda ansåg att jag skulle vänta eftersom de trodde att hennes beteende berodde på att hon löpte.. (hon har aldrig under löp kissat fel) De tyckte att jag skulle sätta henne på p-piller (vilket jag ej ville göra eftersom jag ej vill avbryta hennes löp). Frågade om det var UVI hur man märkte de, då sa en veterinär i närheten att de lär du märka katten blir sämmre och slutar snart och kissa:crazy:

Hon har som sagt kissat normala pölar på fel tillfälle, senast tidigare idag. Nu upptäckte jag att hon endast kissat några droppar på den väl inplastade soffan. Kan vara en ren slump att hon banne mig skulle kissa där fat blåsan var tom (samma ställe har hon kissat på minst 4ggr)

När är det akut? Tänkte ringa oavsett i morrn och beställa tid (kanske får komma akut) går de att vänta..nu leker hon som vanligt med sina kattkompisar...äter som vanligt...

Sv: när är ev UVI akut?

Det är akut när urinen är blodblandad eller om katten går på lådan och försöker kissa, katten kan sitta länge och försöka men ingen eller ytterst lite urin kommer. Kommer det ingen urin så är det riktigt bråttom till djursjukhuset.

Tycker dina veterinärer va lite märkliga, klart man vill utreda vad som står på. Det är inte normalt att kissa på det sättet du beskriver.

Min ene katt hade ordentliga kissproblem men han betedde sig precis som vanligt, lekte, åt och drack, fastän han var riktigt sjuk.

fick en tid idag....hoppas de inte är allvarligt:crazy:

hon är också som vanlig, leker, äter busar men de är bättre att kolla upp de nu än att de kan bli mer akut i helgen...

Mycket bra!

Hoppas det går bra hos veterinären!

P.S. Låt dem inte skriva ut antibiotika utan urinodling. D.S.

nu är vi hemma.. lillkissen fick lungnande för att de skulle kunna ta provet... dom skulle göra en odling, får svaret i morgon..fick bla 2 recept med mig beroende på vad odlingen säger: antiinflammatorisk eller antibiotika. som jag förstod de berodde medicineringen om de var uvi eller om de var inflammation i urinblsan...

hoppas hon blir bra nu

Ok, vänta och se, lite jobbigt när man vill veta meddetsamma.

Låter som en riktigt vettig veterinär som har ordentlig koll.

Hoppas allt går bra!

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·
Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 132
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 919
D
Hundhälsa Jag har en blandras-hane på drygt 2.5 år som helt plötsligt börjat kissa inne. Han är en korsning mellan Hälleforshund/Gråhund/Jämthund...
Svar
12
· Visningar
14 943
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama